Is er wel eens eens een Elfstedentocht gereden zonder sneeuwlandschap rondom het ijs?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Schaatsen
1.3K

Antwoorden (1)

ja, zelfs vaker zonder sneeuwlandschap dan met een. Als er sneeuw op het ijs ligt, groeit het minder snel, doordat sneeuw isoleert. Dat sneeuw kan er alleen vanaf worden gehaald als het ijs dik genoeg is om erop te staan. Het vriest ook veel harder in heldere nachten dan in bewolkte nachten. Dus er is vaker een Elfstedentocht gehouden zonder sneeuw, dus ten tijden van een hogedrukgebied boven nederland, dan een met een sneeuwlandschap, dus ten tijden van een lagedrukgebied boven nederland.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hmm aan het begin van een strenge vorstperiode kan er sneeuw vallen en ook aan het eind van een vorstperiode. Ik betwijfel of jouw antwoord waar is....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dit klopt inderdaad. Als er voor een strenge vorstperiode sneeuw valt, dan zal het ijs heel langzaam groeien. De kans is daardoor heel klein dat de periode zo lang is dat het ijs dik genoeg is om de sneeuw weg te vegen. Dit ijs is dan meestal ook niet goed geschikt om op te schaatsen, het is namelijk hobbelig door de vastgevroren sneeuw. Dat laatste van wat je zegt zou wel kunnen gelden voor een elfstedentocht
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, stel dat er eerst sneeuw valt en vanaf dat moment gaat vriezen: dan ligt er sneeuw op de weilanden maar heeft de sneeuw geen enkele invloed op de ijsaangroei (want viel op het water). Je hebt op zich een goede theorie maar het is en blijft een theorie, geen bewijs.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
oke, je hebt gelijk. Ik heb het fout beredeneerd. Het zou inderdaad allebei kunnen.