Er wordt gezegt dat het ijs 15 centimeter dik moet zijn voordat de Elfstedentocht door kan gaan.Hoe komen ze daarbij?

Waarop wordt dat gebaseerd op de mensen die de tocht gaan rijden of het aantal mensen wat ze verwachten?
Daar kan je toch niet van op aan ?Stel het ijs is 15 centimeter en stel dat zou dik genoeg zijn om de Elfstedentocht te laten plaats vinden ( de mensen die hem rijden )maar niet voor alle mensen die ze verwachten zou de tocht dan doorgaan?

Toegevoegd na 3 minuten:
Met mensen verwachten bedoel ik toeschouwers die ze van verwachten.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Schaatsen
1.7K

Het beste antwoord

Het is gewoon een veiligheidseis... Zo moet een lift die 100 kilo mag takelen, 1200 kilo kunnen tillen voor hij breekt, dus hier ook zo, gewoon een veiligheidseis...

Toegevoegd na 5 minuten:
Een personenlift heeft een veiligheidseis van 12...

En elfstedenijs moet 15 centimeter dik zijn overal...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee, dan gaat de tocht niet door. Want de afgelopen elfstedentochten hebben wel bewezen dat het ijs buitengewoon bijzonder zwaar belast gaat worden door met name toerrijders en toeschouwers, en hoe leuk ook, veiligheid gaat voor alles. Dus bij 14 cm geen toer. Ook niet zonder publiek, want probeer DIE maar eens weg te houden bij DE tocht. Al zouden ze er bij de start en finish niet op mogen, dan zakken ze ergens verderop wel massaal door het ijs, want tegenhouden laten mensen zich heden ten dage niet meer.

Zouden ze op de een of andere manier de boel zodanig voor elkaar kunnen krijgen dat alleen en alleen de wedstrijdrijders de tocht zouden mogen rijden en verder niemand er bij of er op, dan was niet alleen de Elfstedentocht niet echt de Elfstedentocht, dan zouden we hem ook beduidend vaker kunnen krijgen. Alleen minder leuk natuurlijk. (Hoewel ik persoonlijk alleen naar de wedstrijdrijders kijk, maar goed, het hoort er gewoon allemaal bij).

Ze baseren de dikte inderdaad op de verwachte belasting van het ijs en natuurlijk de weersverwachting ; als er dooi verwacht wordt, wordt de marge ineens een stuk groter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
heb je weer een kukel aan je kont hangen marleen?
compensatieplusje +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja. op dit moment is het weer vrij ernstig.
Het is gebaseerd op alles bij elkaar, het gaat om de totale te verwachten belasting van het ijs, alle deelnemers die theoretisch vlak bij elkaar kunnen zijn, met dan ook nog de cameraploegen en -motoren en inderdaad ook de toeschouwers.
14 jaar geleden
Naast de eerder genoemde antwoorden houd je natuurlijk ook rekening met een smelt marge. Er zal op sommige plekken gedurende de tocht spraken zijn van smeltend ijs. 15 cm lijkt mij dan een veilige marge.

Een auto kan over 15 cm ijs rijden zonder dat het ijs breekt.

(Om een trein veilig te laten rijden heb je 40 cm nodig)