Waarom zetten schaatsers als ze met één hand op hand ijs starten een 'puntje' in het ijs bij de start?

Ik zie vaak dat schaatsers die met één hand op het ijs starten bij de start de met hun schaats even een heel klein gaatje in het ijs maken.
Is dit ergens goed voor en waarom doen ze dat?

Toegevoegd na 1 dag:
Let op wat Mika Poutala (de Fin in het blauw) aan het begin doet, hij zet de achterkant van zijn schaats in het ijs.
Dat is dus wat ik bedoel.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Schaatsen
2.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aan je reacties te zien weet je zelf het antwoord, waarom
stel je dan de vraag ?
Zal mijn antwoord direct verwijderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet het antwoord niet, ik denk niet dat je je duim erin kan stoppen, omdat het gat te klein is. Maar ik wil weten of het alleen psygologisch is of ook een andere waarde heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag joh een +

Het beste antwoord

Ze zetten een hand op ijs : omdat zij dan beter kunnen stilstaan bij de start en dan een valse start voorkomen .
Zij moeten voor de start helemaal stilstaan .
En dat geld ook voor het puntje maken in het ijs .

Toegevoegd na 3 dagen:
Ik heb even navraag gedaan bij een trainer en die zij dat het onbenullige actie was zonder nut .
Vroeger werd het weleens gedaan om meer steun te krijgen bij het stilstaan .
Maar toen was de starthouding ook anders het aantal graden waarin de schaatser stond was toen anders dan nu .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat je stil moet staan begrijp ik en dat die hand helpt ook, maar waarvoor is dat gaatje dan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De schaatser slaan dat puntje alleen als die schaatser rechtop staat .
Het is meer het gevoel dat zij stevig staan bij de start en met de schaats niet zo snel een beweging maken .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@teun kijk maar bij het filmpje, dan zie je wat ik bedoel, dus niet als ze rechtop starten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgen mij doet hij dat omdat de schaats te strak om de voet zit en met die beweging zijn tenen iets kan ontlasten .
De schaats moet normaal zo strak mogelijk om de voet zitten en het kan zijn dat de schoen de voet op een bepaald plaats knelt .
En als je zonder kousen in de schoen zit dan voel je elk drukpuntje dubbel op
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zou best kunnen, maar ik zie ze het bijna altijd doen. En alleen bij de downstart.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij komen er wel uit !

Andere antwoorden (4)

als ze met hun hand op het ijs staan, hebben ze het "idee"dat ze daar ook mee kunnen afzetten.
dat ze een puntje in het ijs maken heeft te maken met grip. bij het starten tikken/stampen de schaatsers met hun schaatsen op het ijs om meer grip te krijgen voor de afzet.
of het ook echt nut heeft, geen idee, de schaatsers hebben namelijk niet veel tijd om een goede "muur" achter hun schaatsen te zetten voor een afzet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat stampen is vooral zodat je schaats niet verstuift, sommige stampen harder dan anderen dus het werkt inderdaad niet heel veel maar anders zakt je schaats naar achter
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat 'stampen' doe ik zelf ook altijd bij de start, of het werkt weet ik niet, maar het geeft me het gevoel dat ik meer grip heb en alleen dat helpt al.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik schaats ook en idd ik doe het ook, maar dat van de hand, is gewoon het idee denk ik. of gewoon een soort steun omdat je zo diep zit...
bij de downstart duw je jezelf als het waren overeind met je hand, vandaar het gaatje in het ijs om je duim in te stoppen daardoor hebben ze meer grip.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo groot is dat gaatje nooit, dus past daar je duim wel in??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee maar je hebt een klein holletje waar je duim tegen aan kan zodat er een beetje reliëf in het ijs zit zeg maar.. ik heb zelf down start geprobeerd en je merkt het zonder geultje, het start alleen niet lekker maar goed..
doordat ze hun punt in het ijs zetten zetten ze zichzelf af enhebben ze ook het gevoel dat ze iets meer grip op het ijs het zelfde geld voor die hand op het ijs
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
123nouk heeft het bijna goed. Bij de downstart, leun je inderdaad iets met je hand op het ijs en om grip te krijgen maak je inderdaad een puntje in het ijs. daar stop je echter niet je duim in maar je wijsvinger.