Wat is een halo in de F1?

Een Franse coureur is in het ziekenhuis beland na een ernstig ongeluk tijdens de F1. Op internet staat dat een halo een onderdeel van titanium is die over de cockpit staat en wat waarschijnlijk zijn leven heeft gered. Maar hoe werkt die halo dan?

2.9K
TurfGraver
3 jaar geleden
Beugel, zie plaatje.
https://d2d0b2rxqzh1q5.cloudfront.net/sv/1.67/dir/ecd/image/ecd1c12b7356691c1931ef8d0ac2629e.jpg

Antwoorden (1)

Nadat Formule I-coureur Romain Grosjean de auto van Daniil Kvyat had geraakt, botste hij frontaal tegen de vangrail. De auto splitste de vangrail, waardoor de auto er tussendoor kon glippen en de achterkant van de auto van de veiligheidskooi afsplitste. De halo raakte het bovenste gedeelte van de vangrail en beschermde Grosjeans hoofd tegen de impact. Bij een soortgelijk ongeval tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten van 1974 werd coureur Helmuth Koinigg onthoofd. Ondanks de aanvankelijke bezorgdheid over het vermogen van de coureurs om snel de auto uit te kunnen omdat ze gehinderd zouden worden door de halo, kon Grosjean vrijwel direct uitstappen, wat cruciaal was omdat de auto door de klap meteen in brand vloog.

De halo is het t-vormige deel van de carrosserie boven het hoofd van de coureur. Zie de foto.
Op de foto links een auto zonder halo, rechts een met halo.
Toegevoegd op 01 december 2020 18:56: tekst, afbeelding
Plaatje bij antwoord