Waarom wordt er geen zeer open asfaltbeton (ZOAB) gebruikt op de racebaan?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Formule 1
3.9K

Antwoorden (1)

Zoabis al eens geprobeerd en was geen groot succes.
Midden jaren tachtig is een zoab-soort uitgeprobeerd op het circuit van Spa. Het nieuwe wegdek was net aangelegd, toen de streek werd geplaagd door hitte. Het asfalt werd zachter en door de open structuur verloor het zijn stabiliteit. In de bochten vielen de gaten in het wegdek. De Belgische Grand Prix van dat jaar moest worden uitgesteld.
Het Italiaanse chemieconcern Enichem mocht in 1999 zo'n 600 meter zoab aanleggen op het circuit van Monza. Aan het asfalt was een klein percentage kunststof toegevoegd om het stevigheid te geven. De testrijders van Ferrari waren enthousiast. In een kunstmatige regenbui hielden ze zicht en voldoende grip.
Maar Monza is daarna snel weer opnieuw geasfalteerd met gewoon asfalt. De FIA durfde het voor een Grand Prix niet aan. Inspectie na de proeven liet toch weer een beschadigd wegdek zien. Het zoab zou in de hoeken extra versterkt moeten worden. Bovendien vonden ze het zoab te stroef bij droog weer. En stroef asfalt maakt racen saai.