Verliest een auto snelheid als hij een bocht door drift?

Dat hoor ik wel eens zeggen. En inderdaad als je de F1 bekijkt die auto's plakken in de bocht aan de weg.
Maar waarom drift men dan wél in de rally sport?
Of motorfietsen bij speedway?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ja een auto verliest snelheid als het door een bocht drift. Een F1 wagen doet dit niet, plakt op de weg en probeert de bocht zo goed mogelijk te nemen om de meeste snelheid te behouden. Een normale auto kan dit niet zomaar omdat ze anders gebouwd zijn dan een F1 auto. Als een normale auto probeert om bochten te nemen zoals een F1 auto, dan vliegt het als het goed is uit de bocht.

Het ligt (volgens mij) aan het wegdek: F1 auto's rijden op asfalt terwijl rally auto's en speedway motors op gravel, zand of aarde rijden. Op losse ondergrond moet je harder remmen om niet te slippen waardoor veel tijd en snelheid verloren gaat. Door de bocht driften is dan sneller. Een rally auto drift dan ook niet op asfalt maar alleen op losse ondergronden.

Je kunt deze twee verschillende soorten voertuigen niet met elkaar vergelijken. Een F1 heeft een achterwiel aandrijving, mocht deze gaan driften verliest de aangedreven as elk wegcontact waardoor er teveel snelheid wordt verloren. Een rallyauto heeft voorwielaandrijving, door deze met een drift door de bocht heen te zetten betekent dat de voorwielen wel hun contact behouden en door met een hoge snelheid de bocht in te gaan breekt de auto aan de achterzijde uit, op deze wijze kunnen ze de bocht kleiner houden en met een hogere snelheid de bocht in en uit komen. Speedway is met geen enkele andere motorsport te vergelijken, bij speedway heeft de voorband geen optimale grip en is het juist de drift die de motorfiets de bocht doorkrijgt.

Als een voorwerp(bv een auto) van richting veranderd dan moet daar energie voor verbruikt worden. die energie komt van de voorwaardse kracht naar de zijwaardse kracht. maar je hoeft niet van snelheid te veranderen, want je kan bv in de bocht gas bij geven anders gezegt meer energie 'toevoegen'.

Het is makkelijk voor te stellen dat daar waar banden warm worden, dit een teken is dat er energie "verdwijnt" via de banden. Hard een bocht door of zelfs driften is een enorme energieverlies (dus snelheid). Het is echter zo dat bijv. bij rally's expres gedrift wordt omdat de motor dan na de bocht niet opnieuw op toeren gebracht hoeft te worden. Toegevoegd na 2 minuten: Bij F1 wordt ook wel gedrift. (vroeger veel meer dan tegenwoordig). Het is echter zeer moeilijk om dit te doen. Dit komt door de "happerige" eigenschap waarbij de grens tussen grip en geen grip een soort aan/uit schakelaar is. Dit komt door de combinatieeigenschappen tussen banden/asfalt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100