Wat voor motoren werden er gebruikt in Formule 1 auto's tijdens de jaren '80?

Dan bedoel ik de motoren waar turbo's op zaten die meer dan 4 bar opbouwde.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Formule 1
2.7K

Het beste antwoord

De eisen aan de motoren waren een stuk minder strikt dan nu in de Formule 1.

De meest gebruikte motor in 1980 was de Cosworth DFV (Double Four Valve (Dubbele 4 Cilinder)) 3.0 V8. Ferrari gebruikte echter een 3.0 F12 (Boxer, 12 cilinder), Alfa Romeo een 3.0 V12 en Renault een 1.5 V6 turbo.

In 1981 stapte Ferrari ook over op de 1.5 V6 turbo en Toleman reed met een 1.4 L4 turbo, de Cosworth DFV 3.0 V8 was nog steeds de meest gebruikte motor.

In 1982 reed Alfa Romeo met een 1.5 V8 turbo en ging Brabham met de BMW M12 motor rijden (een 1.5 L4 turbo).

In 1983 gingen steeds meer teams turbo motoren gebruiken en in 1984 waren er nog maar een paar teams die geen turbo motoren gebruikten. Aan het einde van 1985, was er geen enkel team meer zonder turbo motoren, sommigen met een 1.5 L4 turbo, de kampioen (McLaren) met een 1.5 V6 turbo en 2 teams met een 1.5 V8 turbo.

In 1986 werden turbomotoren verplicht in de Formule 1, dit was het enige jaar (tot nu toe) dat dit het geval was!

In 1987 werd er een apart klassement gemaakt voor teams zonder turbo motoren (vanwege financiën), de 3.5 V8 deed zijn intrede in de Formule 1. De turbo motoren waren heel veel sneller dan motoren zonder turbo. De hoogstgeklasserde coureur zonder turbomotor was Jonathan Palmer op de 11 plaats in het algemene klassement.

1988 was redelijk vergelijkbaar met het voorgaande jaar, een mix van turbo motoren en motoren zonder turbo, de turbo's waren nog steeds effectiever.

Vanaf 1989 werden turbomotoren afgeschaft vanwege de hoge kosten en vanwege de veiligheid, de kampioen van dat seizoen (McLaren) reed met een Honda 3.5 V10, de nummer 2 (Williams) reed met een Renault 3.5 V10, de nummer 3 (Ferrari) reed met een Ferrari 3.5 V12 en de nummer 4 (Benneton) reed met een Cosworth 3.5 V8. Dit jaar waren er 2 teams die met een V10 reden en namen de 2 bovenste plaatsen op het podium in.

De jaren '80 in de Formule 1 leidden het Turbo-tijdperk in en uit.

In de huidige Formule 1, zijn de motoren meer aan banden gelegd, alle teams moeten met een 2.4 V8 rijden, de toerenlimiet van deze motoren is 18.000 RPM, 2013 wordt het laatste jaar van deze motor. De planning is om vanaf 2014 een 1.6 V6 turbo verplicht te stellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.

Andere antwoorden (1)

In de 80er jaren was Ron Dennis de grote man in de Formule 1. Het McLaren team (Alain Prost) reed destijds met turbomotoren van Porsche (TAG). Later wisselde men naar andere motoren. Maar de Porsche motoren vormden de doorbraak voor het team.