Wat is sneller, een Champ Car of een Formule1 auto?

Een Formule1 auto is op bochtige circuit's sneller dan een Champ Car.
Een Champ Car is op ovals veel sneller.
Een Champ Car is zwaarder dan een Formule1 auto maar heeft een hogere topsnelheid.
Een Formule1 auto rijdt op benzine en een Champcar op methanol.
Als deze twee auto's een wedstrijd gaan doen wie het eerste van Amsterdam naar Parijs rijdt. Wie zal er dan winnen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Formule 1
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze overleven de eerste drempel niet, dus die rit lijkt me weinig spectaculair.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed punt maar op de snelwegen zijn geen drempels

Het beste antwoord

Qua rechtelijnsnelheid gaat de Champcar gemiddeld een 30 tal km/u harder dan een F1 bolide op topsnelheid.
Dus als het een hele rechte weg is, wint de champcar.
Maar op een gewone weg met bochten, stoplichten, en alle factoren van verkeer genomen, wint de F1 bolide puur omdat het accelererend vermogen hoger is. Daarbij moeten ze de champcar extra aanpassen omdat die een ingebouwde afwijking naar links heeft, dit om de stabiliteit op een oval-circuit te garanderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Afgezien dat ze inderdaad de eerste drempel niet zullen overleven haha ;-) (Of vasthangen op een kinderkopje)...

Lijkt me dat de Champ sneller zal zijn, aangezien je het hele stuk over de snelweg kan, en dat is vaak mooi lang en recht of met slechts flauwe bochten. En een klaverblad ofzo is groot genoeg om toch nog hard doorheen te scheuren met een Champ Car.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een Honda-Formule 1-auto, afgesteld op minimale downforce, bereikte op een startbaan in de Mojavewoestijn een topsnelheid van 413 km/h in 2006.

Maar Champ Car wagens haalden dan een snelheid op ovale circuits. Daar staat het record op de naam van Arie Luyendyk, die tijdens de volledige race op het circuit van Indianapolis in 1990 een gemiddelde snelheid haalde van 299.307 km/h
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
juist de gemiddelde snelheid ná een race van 800 km was 299.307 km/h ( Indianapolis 500 ) en trouwens dat was toentertijd geen Champcar maar een Indy-car.
Ooit hebben ze op het circuit Gilles Villeneuve in Montreal de tijden naast elkaar gelegd en de F1 bolide was zo'n zeven volle seconden sneller dan de toen wél Champcar bolide.