Er vanuit gaande dat je vraag is of de Formule 1 2 takt of 4 takt is:
2 Takt
"Hoewel in de autoindustrie weinig met 2-takt wordt gewerkt, is het wel de techniek waarmee bijvoorbeeld Formule 1 werkt."

http://www.deautogids.nl/begin/pagina.asp?page=10
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vreemd...inderdaad
Formule 1 is viertakt...
Viertakt is dat er een herhaling van processen in in 4 slagen, dus 1. inzuigen lucht 2. verdichten lucht 3. ontsteken mengsel en 4. uitgooien gassen...
Maar je zou je afvragen waarom kan dat dan zo snel, met teorentallen tot boven 10.000 per minuut... Dat komt voornamelijk doordat de nokkenassen niet gelicht worden maar door een baan geleidt... Dus ze kunnen niet blijven hangen door een opstoot, maar doorlopen een baan waarin ze gedwongen worden te openen én te sluiten op de exacte tijd... En de motor kan op alle mogelijke manieren afgesteld worden in vol bedrijf en op afstand...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Paulmajoor;

In de F1 worden al zolang ik me kan heugen (en dat is tenminste tot de late jaren zestig) viertaktmotoren gebruikt. Hoge toerentallen zijn voor een viertakt in principe geen enkel bezwaar; het door XiniX genoemde 'lichten van de nokkenassen' is voor mij dan ook een volkomen onbekend fenomeen; het zweven van de kleppen is lange tijd wel een beperkende factor geweest omdat de sterke klepveren die nodig waren om hoge toerentallen te weerstaan extra wrijving en dus vermogensverlies opleverden. Inmiddels worden de kleppen pneumatisch geregeld en is dat probleem uit de wereld. Een tweetakt formule éénmotor lijkt me op zich een interessant idee, maar is reglementair momenteel zelfs niet toegestaan en zal dat in deze groene waanwereld waarschijnlijk ook nooit worden; tweetakt is veelal vervuilender dan viertakt en zelfs in de F! moet men aan het groene imago denken.