De stickers op een formule 1 auto, hoeveel kost dat?

De stickers op een formule 1 auto, wie bekostigd dit? En wie verdient hier nou het meeste aan? De coureur? Of de autofabrikant? Of het team?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Formule 1
7.6K

Het beste antwoord

De kosten zijn niet echt algemeen bekend. Het wordt in ieder geval betaald door de sponsor die door middel van hun logo op een Formule 1 auto (exposure). Dit verschilt ook per team. De kosten van een sticker op de achtervleugel van de Ferrari zijn vele malen hoger dan de kosten van een sticker op de achtervleugel bij bijvoorbeeld Force India. De Ferrari is vaker in beeld dan de Force India en heeft daardoor meer exposure.

Er zijn verschillende plaatsen op de auto waar de stickers geplaatst worden, de plaatsen die het meest opvallen zijn de neus en de op vleugels van de auto. Daar zit ook een "prijsverschil" in. De kleinere stickers zijn een stuk minder duur dan stickers op de spoilers en neus.

Alle sponsorinkomsten gaan volgens mij direct naar het team, niet naar de fabrikant of de coureur.

Het komt ook voor dat een coureur sponsors moet "meenemen" om een stoeltje te bemachtigen. Dit houdt in dat hij in principe sponsors moet vinden die zijn salaris willen betalen en het team sponsoren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

die stikkers zijn van de sponsors zij betalen de auto en de coureur, in ruil voor reclame ect. het betrijf maakt zo goede reclame dus zal het meest verdienen.