Wie weet waar deze poppetjes vandaan komen en wat het is?

Deze "dingen" (ik heb een rode en een groene) ken ik al bijna mijn hele leven, maar ik vroeg me nooit af wat het zijn. Ze hingen bij mijn ouders en ik heb ze nu, maar kan het hen niet meer vragen. Ze moeten van voor ca. 1975 zijn. De vraag is eigenlijk: wat is de achtergrond ? Wat is de productnaam ; bijvoorbeeld "monster"; Hebben ze een eigen naam, bijv. "pluisje" ofzo, komen ze uit een TV-serie, zijn ze van een spaaractie ofzo, enz.

Picture for question
3 maanden geleden
4.5K
SingingCoyote13
3 maanden geleden
het lijkt ergens op een wuppie. alleen die waren gemaakt van woldraden ipv dit soort stof.
Amadea
3 maanden geleden
Ha, iets dergelijks heb ik ook in mijn bezit. Volgens mij heette het zoiets als een womble. Het was geen reclameproduct, maar kwam uit een speelgoedwinkel.
ronron1212
3 maanden geleden
dit is een https://www.google.nl/search?q=womble&tbm=isch dus op het plaatje staat iets anders
Pieterke
3 maanden geleden
Dit is de oerversie van een Furby. ik had er eentje in het oranje. De huidige Furby's zitten vol met electronica en zijn peperduur. De oude versie kostte een paar guldens.
LeonardN
3 maanden geleden
Heb het idee dat het het een combinatie is van het antwoord van Amadea, maar dat er dan nog iemand wat heeft opgeplakt. De mond met tanden komt bijzonder vreemd over.

Antwoorden (1)

Na een uitgebreide zoektocht heb ik gevonden dat het in het Nederlands een Gnuffel werd genoemd. (Die naam herinner ik me echter niet). De Engelse naam ervoor was Glook. Het pluizige haar kon je met een kam in allerlei vormen modelleren. Geen monster maar een trol.
3 maanden geleden
Antoni
3 maanden geleden
Gnuffels hebben op de foto's die ik vind via Google geen mond; op de foto van de vraagsteller heeft het 'beest' wel een mond. Weet je zeker dat het ding op de foto (ook) een Gnuffel is?
LeonardN
3 maanden geleden
Ook de ogen van het plaatje van de vrager zijn een factor of wat groter