Waarom wordt groen veel vaker als vierde kleur gekozen bij rood, blauw en geel dan oranje of paars?

Oranje en paars zijn immers ook complementaire kleuren bij de primaire kleuren. Toch wordt groen naar mijn idee veel vaker gekozen dan de andere twee kleuren.
N.B. Eerst stond er een foto bij deze vraag waarop alleen speelgoed was te zien. Ik heb de foto vervangen omdat de vraag niet alleen over speelgoed gaat.

Picture for question
2 jaar geleden
2.6K
LeonardN
2 jaar geleden
Je bekijkt de vraag vanuit verfmengtheorie (de verkeerde theorie voor de vraag).
Als je de vraag bekijkt vanuit natuurkundig/biologisch perspectief, is de inclusie van groen een gegeven, en is het eerder de vraag waarom geel er vaak bij zit.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kegeltje
Antoni
2 jaar geleden
Zo had ik er nog niet over nagedacht, @LeonardN! Dank voor je reactie!
LeonardN
2 jaar geleden
Echter zou je ook kunnen zeggen als je RGB (rood, groen blauw) EN RGB (rood, geel, blauw) neemt, dan heb je die vier kleuren.

Antwoorden (3)

Echt babyspeelgoed is rood, geel en groen en blauw omdat die kleuren de kinderen het snelste zien. Sommige bronnen zeggen R+Gr en later Ge en B, anderen zeggen R en later Ge en B en vernoemen Gr zelfs niet.
Hier gaat het echt over 'o dat is opvallend dus daar ga ik me even mee bezighouden'-gedachten van kinderen.

Volgens kind en gezin hebben de meeste kinderen interesse in de primaire kleuren. De mengvormen doen het minder goed. Pastel of licht/donker en mengkleuren die komen pas later.

Als we nu over kleuren gaan praten kan het een lange discutie worden wat er zijn verschillende kleurtheorieën. De ene gaat over kleuren maken ( rood, geel en blauw ) de andere gaat over hoe we het licht opvangen in onze ogen ( dan zit groen erbij ).

Het zou dom zijn om kinderspeelgoed te maken in kleuren waar de meeste kinderen geen interesse in tonen.
2 jaar geleden
Antoni
2 jaar geleden
@nounka, ik vind het een interessant antwoord. Veel dank ervoor, maar wat ik beschrijf geldt ook voor andere zaken dan speelgoed. Het geldt bijvoorbeeld ook voor de kleuren in de logo's van Google en van Microsoft, en voor de kleuren van de vier menstypen/karakters/persoonlijkheden in managementtheorieën over succesvol samenwerken in teams. De foto bij mijn vraag is misschien wat misleidend, sorry daarvoor.
Antoni
2 jaar geleden
Inmiddels heb ik, op 9 augustus 2021, de foto vervangen door een foto met meer voorbeelden dan alleen speelgoed.
nounka
2 jaar geleden
In dat geval denk ik dat het dan vooral over die tweede soort kleurenstudie gaat.
Er is hier onderzoek naar gedaan. Er werd verondersteld dat mensen van nature aangetrokken zouden worden tot kleuren als fel rood of oranje dat doet denken aan rijp fruit.
Maar men voelde zich het meest aangetrokken tot de kleur fel rood, blauw en groen. Groene objecten vertegenwoordigen het leven. Zonder chlorofyl zouden planten de fotosynthese niet kunnen voltooien, wat betekent dat er geen zuurstof en geen voedsel zou zijn.
Deze diepgewortelde affiniteit met groen kan wijzen op de afhankelijkheid van mensen van planten , maar zoals de studie aantoont, is het niet alleen overleving die de kleurvoorkeur stimuleert. De constante positieve feedback verhoogt ook de aantrekkingskracht. Wanneer een persoon in de aanwezigheid van groen is, ontspannen zijn spieren, wordt de hypofyse gestimuleerd en wordt de persoon gekalmeerd.
2 jaar geleden
Kleuren werken op je psyche en hebben veel invloed daarop.Elke kleur bevat een eigen frequentie en deze frequenties trillen door tot in je cellen. Zelfs als je blind bent neem je de kleurtrilling nog waar via je huid. Je huid werkt als een antenne die de kleur informatie in zich opneemt en naar binnen leidt, net zoals je kleur via je ogen opneemt. De kleuren reguleren je systeem en geven positieve impulsen aan de stimulering van al je lichaamsfuncties. We zijn allemaal dus gevoelig voor kleuren.

Rood, geel en blauw horen bij de mens omdat zij resp. staan voor kracht en energie, vrolijkheid en optimisme en rust en geduld.
Oranje staat voor enthousiasme,onafhankelijkheid en werkt opbeurend als je depri bent.
Paars wordt vaak geassocieerd met rouw en zelfopoffering.

Maar groen staat voor innerlijke harmonie, psychisch evenwicht en werkt kalmerend, helend en kalmeert de zenuwen, zorgt voor evenwicht en rust.
In deze drukke tijden hebben mensen hier meer behoefte aan en zullen vaak onbewust meer deze kleur kiezen.

Het kleurenpalet zal ook steeds veranderen en is ook trendgevoelig zoals de mode. In de 60er jaren, toen de hippietijd heerste en iedereen zich meer bevrijd voelde waren de hoofdkleuren veelal fel met veel geel, paars, roze maar ook veel bruin/oranje zag je in het interieur thuis. De mensen zaten toen anders in hun vel en hadden behoefte aan vrijheid, blijheid en optimisme... vandaar de felle kleuren in die jaren.
Ik denk dat juist nu behoefte heerst om rust te vinden en daarom zal vaak voor groen gekozen worden bij de andere primaire kleuren.