Mag ik dit speelgoed (mes) importeren?

ik heb dit mes eigenlijk zonder na te denken besteld als een grap object om iemand mee te pranken (ik ga het niet dragen op straat) echt puur sier voor inhuis!

Toegevoegd na 4 minuten:
thuis iemand tepranken wel te verstaan, het item verlaat het huis nooit meer
maar dacht misschien is dit in strijd met wet van wapens en ammunitie, weet iemand hier meer over??

Toegevoegd na 6 minuten:
nog meer uitleg:

het mes heeft een inschuifbaar lemmet dus je kunt er niet mee steken of snijden
het is om de illusie te kreken dat je jezelf er mee steekt (mes verdwijnt zogenaamd in huid)

Toegevoegd na 7 minuten:
2 fotos van het mes zijn hier beneden tevinden

heb ook de link mocht die eventueel van pas komen

http://www.ebay.co.uk/itm/Scary-Joke-Party-Props-SLIDE-IN-Blade-Retractable-Knife-Fake-Dagger-Toy-/311880163879?hash=item489d81a227:g:-kIAAOSw~FJZJW84

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Cat I 7°. andere door Onze Minister aangewezen voorwerpen die een ernstige bedreiging van personen kunnen vormen of die zodanig op een wapen gelijken, dat zij voor bedreiging of afdreiging geschikt zijn.

Onverminderd het bepaalde in het eerste lid, onder categorie I, sub 7°, zijn geen wapens in de zin van deze wet voorwerpen die klaarblijkelijk zijn bestemd om als speelgoed te worden gebruikt en die redelijkerwijze niet geschikt kunnen worden geacht om daarmee personen ernstig lichamelijk letsel toe te brengen of om personen te bedreigen of af te dreigen.

Dus... lijkt mij dat je dit mag hebben ;)

Met vriendelijke groeten,
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
TurfGraver
6 jaar geleden
Extra info:
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/hoe-kan-het-dat-speelgoedwapens-niet-te-onderscheiden-zijn-van-echte
tinus1969
6 jaar geleden
Hmm, dit zou nog beste eens niet kunne ogen. let op het zinnetje:
'die redelijkerwijze niet geschikt kunnen worden geacht om (..) personen te bedreigen' Als het er op een afstandje echt genoeg uitziet, is het al snel verboden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ik hoop dat DGS in dit geval gelijk krijgt/heeft tinus1969 ja dat klopt maar het mes komt nooit meer het huis uit, is puur voor een ''prank/grap'' voor de vriendin van mijn huisgenoot en we gaan hem ook niet buitenshuis gebruiken :P

Andere antwoorden (1)

Ligt eraan hoe je het gebruikt. Messen, en ook speelgoedmessen mag je in bezit hebben. Echter, dat betekend thuis. Je mag messen niet bij je dragen, op zak hebben of in je auto meenemen.

Leuk dus die pranks van je, maar hou het binnen je eigen muren. Nep of niet, zodra je er buiten mee rondloopt zul je mensen in eerste instantie potentieel de stuipen op het lijf jagen. Dat vind jij misschien grappig, maar diegenen absoluut niet. Daarnaast is het derhalve verboden iets op zak te hebben dat iemand zwaar kan verwonden, zelfs als deze nep is mag hij in beslag worden genomen vanwege de paniek die ermee kan worden veroorzaakt.

Goede timing trouwens deze aankoop, gelukkig hebben we in deze tijd geen enkele last van debielen die in Europa insteken op mensen in naam van een niet nader te noemen godsdienst.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ha Ha ja inderdaad xD nee houdt hem inderdaad binnen de muren van het huis zoals al aangegeven in de OP!