Waarom mag (geheel plastic) kinderspeelgoed niet bij het gescheiden plastic afval?

Kinderspeelgoed en tuinmeubilair mag niet bij het gescheiden plastig afval. Zie:

http://www.plasticheroes.nl/recyclen/contents/wat-wel-en-wat-niet%3F.php

Maar waarom zou dat niet mogen als het speelgoed of de tuinstoel geheel plastic is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Dat mag niet omdat dat soort voorwerpen gemaakt zijn van andere plasticsoorten dan verpakkingen. Deze plastics zijn moeilijk te hergebruiken. Als allerlei plastic voorwerpen bij het gescheiden plastic afval zouden worden gedaan, komen er veel teveel soorten binnen, die niet of moeilijk gescheiden kunnen worden. Hergebruik is daardoor niet mogelijk.

Verpakkingsmateriaal daarentegen is praktisch altijd hetzelfde materiaal. En er wordt heel veel van gebruikt. De grootste klapper wordt dus gemaakt als je verpakkingsmateriaal hergebruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Helaas is niet elk soort kunststof te recyclen.

Coöperatie VAOPDiensten en productenVAOPflitsContactALV
papier glas textiel kunststof
Soorten kunststof
Kunststofafval bestaat uit alle mogelijke soorten kunststoffen en komt terecht in heel verschillende afvalstromen. Kunststof verschilt daarmee sterk van een materiaal als glas. In de glasbak verschilt het glas in kleur doordat een beperkt aantal pigmenten wordt gebruikt en vinden we vooral verschillen in vorm (flessen en potten). Kunststof producten verschillen veel meer qua vorm en kleur, verschillen doordat het gaat om veel allerhande kunststofsoorten en verschillen door de in de kunststof verwerkte additieven die bijvoorbeeld zorgen voor extra sterkte, brandwerendheid of buigzaamheid.

Kunststoffen worden steeds meer gebruikt omdat ze zoveel goed bruikbare eigenschappen kunnen hebben. Kunststoffen zijn licht, ze roesten niet, breken minder snel dan veel andere materialen en hoeven niet te worden geschilderd. Ze zijn gemakkelijk in elke gewenste vorm en kleur te brengen en ze isoleren goed. In het dagelijks leven worden de termen kunststof en plastic vaak door elkaar heen gebruikt.

Juist het feit dat er zoveel verschillende soorten kunststoffen zijn, beperkt de mogelijkheden om een gemengde stroom kunststofafval te recyclen tot nieuwe kunststofproducten die ook weer die goed bruikbare eigenschappen hebben. Goed sorteren dus is noodzakelijk en ook dan nog is het veel gemakkelijker en goedkoper om er vervolgens laagwaardige recyclingproducten van te maken. In de praktijk is er bij recycling van gemengd ingezameld kunststofafval bijna altijd sprake van zogenaamde downcycling tot producten die wat betreft hun eigenschappen veel minder veeleisend zijn dan de meeste kunststofproducten. Dat betekent dat de milieuwinst van die kunststofrecycling kan tegenvallen omdat er relatief weinig of zelfs geen nieuwe kunststofproductie mee wordt vermeden.