Hoe tel je de bonuspunten van een tweede Yathzee?

Hoi,
Samen met een vriend speel ik op het moment Yathzee.
Zojuist gooit hij zijn tweede yahtzee! Uiteraard telt de 1e yathzee voor 50 punten. Nu zijn wij bij zijn tweede yathzee in een discussie beland.

Hij gooit zijn tweede yathzee met 5x een 5.

Mijn vriend beweerd;
Ik mag 25 punten voor de 5x een 5 opschrijven én ik krijgt 100 bonus punten voor de yahtzee

Ik beweer; hij krijgt 100 bonuspunten en mag 1x vaker gooien!

Wie heeft er gelijk? We hopen snel antwoord te krijgen, zodat het spel een eerlijk einde krijgt.

Groet Niek

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2K
ronron1212
3 jaar geleden
https://www.dobbelstenenshop.nl/spelregels-yahtzee/

Antwoorden (1)

Als je voor de tweede keer yathzee gooit dan krijg je 100 bonuspunten en kun je - als die nog niet ingevuld zijn - daarvoor tevens Full house, Kleine straat of Grote straat invullen. Tenzij in het geval van de vraag het vakje 5 nog leeg is, dan vul je daar inderdaad 25 punten in. Maar is de 5 al ingevuld dan levert het niet nog 25 extra punten op.
Er bestaat geen regel dat je dan nog een keer zou mogen gooien.
Amadea
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Die bonuspunten zijn dus inderdaad 100 BONUS punten bovenop hetgeen je gegooid hebt.
Je mag deze tweede yathzee dus tevens gebruiken als:
- kleine straat
- groot straat
- full house
?
Amadea
3 jaar geleden
Ja, tenzij je bij het vakje yathzee 0 hebt ingevuld. Dan heb je geen recht op de bonuspunten.