Als iemand niet goed kan schaken, wat "mist" hij dan?

Daarmee bedoel ik; ligt het dan aan zijn IQ, of heeft hij geen helikopterview, of ... bestaat er een benaming voor deze 'tekortkoming/handicap'?

Door te oefenen en nogmaals blijven oefenen worden de meeste mensen steeds beter hier in, maar er zijn bepaalde mensen die 'blijven steken' en telkens op hetzelfde niveau blijven schaken.

Ik ben benieuwd hoe je zo iemand noemt of dat het een aandoening is of een bepaald gebrek (aan "iets"). En wat dat "iets" is, ben ik benieuwd naar.

Ps. het gaat niet over mij, maar gewoon een algemene vraag, omdat het mij soms opvalt bij anderen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
8.3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik weet wel wat ik mis hierin. Gebrek aan interesse. Ik vind spelletjes spelen leuk en ontspannen. Maar zoiets als schaken, wat je vrij serieus moet spelen, dat vind ik gewoonweg niet leuk. Hierdoor neem ik dus niet de moeite om het te leren.
Amadea
7 jaar geleden
En je moet het ook gewoon leuk vinden om te doen. Dan ben je gemotiveerd om er beter in te worden.
Ivana
7 jaar geleden
Ik herinner me van mijn vader dat hij, thuisgekomen van een avond dammen, alle gespeelde partijen uit het hoofd naspeelde om anderen te laten zien waar hij of zijn tegenspeler de fout in gingen. Dat fascineerde mij als kind in hoge mate. Als hij een damprobleem had en midden in de nacht de oplossing vond, stond hij ook op om de partij te spelen, dat vertelde mijn moeder mij. :) Leuk zo'n herinnering na 60 jaar!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Concentratievermogen en patroonherkenning is bij schaken belangrijk.

Antwoorden (3)

Wat je "mist" kan ik niet duiden, maar wat je nodig hebt om een goede speler te worden wel, namelijk een obsessieve drang om geen fouten maken, en jezelf daarin willen verbeteren. Daarnaast is ruimtelijk inzicht en een sterk geheugen onontbeerlijk.
En 'last but not least' het talent en de wil/doorzettingsvermogen om bereid te zijn honderden uren en zoniet duizenden uren zetten van andere GM's te bestuderen en patronen/lijnen daarin te onthouden/herkennen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dus degene mist dan ruimtelijk inzicht en een (sterk) geheugen. Heeft het een correlatie met zijn IQ? Dus hoe lager zijn IQ des te minder hij kan onthouden en dus des te slechter kan hij schaken? (Ongeacht hoe vaak hij het doet).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
IQ zegt iets over verbanden leggen en niet zozeer het geheugen. Hij/zij mag dan 20(halve zetten) vooruit kunnen denken(en daarmee de voorgaande zetten onthouden) maar wat je ermee doet is waar het in het spel om gaat.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je moet toch ook verbanden kunnen zien om goed te kunnen schaken? Oftewel, dat jouw handeling/oorzaak, verschillende handelingen/gevolgen kan hebben voor de tegenpartij. En dat je voor jezelf uitstippelt welke gevolgen dit zou kunnen hebben en aan de hand daarvan maak je wel bepaalde handelingen/oorzaken of juist niet. Schaken heeft vd eerste tot laatste zet, één grote verband.
Thecis
7 jaar geleden
Mijn inziens beschrijf je hier meer wat er nodig is om op de nummer 1 van de wereld te eindigen. Maar dat was de vraag niet. De vraag was wat er nodig is om een goede speler te worden, niet de beste. Daarbij, wat je hierboven beschrijft is (grotendeels) op VAN ALLES van toepassing wil je er goed in worden, want je moet altijd inzicht hebben, uren er in stoppen en geen fouten willen maken. Talent is ook bij alles nodig wil je er erg goed in willen worden.
Een vereiste is wel dat je het vermogen hebt om 'vooruit' te denken. Dus dat als je een zet doet, dat je daarmee je tegenstander dermate onder druk zet, dat zijn vervolg op jouw zet, jouw in de 'kaart' speelt zodat jij de volgende zet kan uitvoeren, die je bij je vorige beurt al op het oog had. een zet die je terug moet nemen of die nadeel oplevert geeft alleen maar tijdverlies en dat kan de partij kosten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Voortschrijdend inzicht (mist men dan)? Dat men telkens (dezelfde) fouten blijft maken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://www.betekenis-definitie.nl/voortschrijdend
In zekere zin wel. Van je fouten moet je leren. In bovenstaande link staat een leuk voorbeeld van een 'ezel'.
Bij schaken leert men , bij voldoende intelligentie, één of méér zetten vóóruit te denken. Maakt men desondanks een fout dan is dat in het schaakgebeuren (vaak) dodelijk.
Hier de openingszetten die tot het gekkenmat leiden. Niet erg snugger van wit(aan zet:
f2-f3, e7-e5
g2-g4, Dd8-h4
Inekez1
7 jaar geleden
"Voortschrijdend inzicht" heeft meer te maken met "al doende leert men".
Ruimtelijk inzicht en tactisch inzicht zijn belangrijk om een echt goede schaker te kunnen worden.
Dat 'iets' is inzicht. Ruimtelijk inzicht, tactisch inzicht, spelinzicht. Het heeft te maken met het zien van logische verbanden. Bij schaken is patroonherkenning heel belangrijk. Iemand met veel inzicht zal veel sneller patronen herkennen en daardoor ook makkelijker kunnen leren schaken en het uiteindelijk beter kunnen dan iemand die minder inzicht heeft.
Het hebben van inzicht is sterk gekoppeld aan het IQ. Mensen met veel inzicht hebben een hoger IQ. Het is niet voor niets dat de meeste IQ-testen voor een groot deel bestaan uit opgaven waarin ruimtelijk inzicht, logica en patroonherkenning worden getest.

Wat niet wil zeggen dat iemand met een gemiddeld IQ nooit zou kunnen leren schaken. Maar hoe meer inzicht iemand heeft, hoe sneller hij/zij het leert en ook hoe meer lol diegene er in heeft om dat te leren. Als je het inzicht niet (of minder) hebt dan is het leren vooral gericht op onthouden. Iemand met een goed geheugen en minder inzicht kan goed schaken door telkens (delen van) eerder gespeelde partijen te herhalen.
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
En dat mis je dan ook? Ik ken genoeg mensen die niet kunnen schaken die een zeer goed inzicht hebben en ook een hoog IQ overigens ken ik ook mensen met een laag IQ die zeer goed kunnen schaken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Patroonherkenning_(schaken)