Waar komt de naam klootschieten vandaan bij het spel klootschieten ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4K
Powergen
9 jaar geleden
Groeten van Max aan het kijken?

Het beste antwoord

Een kloot is een houten bal. In het Middelnederlands heette dat een 'cloet', een algemeen woord voor een rond voorwerp. In het Vroegnieuwnederlands was kloot met name bij verschillende balspelen het gewone woord voor ‘(speel)bal’.
De term houdt ook verband met kluit en klont. Een tot een kluitje of klont samengedrukte massa.
Amadea
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een ander woord voor kloot is 'bal'.
Dus dat krijg je dan als je op een bal gaat schieten.
9 jaar geleden
jc54
9 jaar geleden
Alleen wordt er niet op een bal geschoten. De bal (kloot) wordt geworpen. Er moet een parcours afgelegd worden en het is de bedoeling dat je in zo weinig mogelijk worpen de finish haalt.