Wanneer is het sjoelen ontstaan? En waar komt het woord vandaan?

Wanneer en waar onstond de eerste sjoelbak? En wat zou de herkomst van het woord zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
30.2K

Het beste antwoord

Hoe is de sjoelbak ontstaan

Over het ontstaan van de sjoelbak zijn al vele naspeuringen gedaan, doch is het tot op heden nog niet helemaal gelukt de juiste feiten te achterhalen. Er wordt wel beweerd dat,het sjoelen ontstaan zou zijn in Friesland of Zeeuws-Vlaanderen en ook wordt gedacht aan Engeland.

Enige zaken zijn wel aan het licht gekomen, sjoelen is niet plotseling ontstaan, het is gegroeid. In vele spelen werden vroeger al vakken en gaten gebruikt. Omstreeks 1600 waren er dan ook al bakken, waarbij de knikkers door gaten gerold moest worden. Als voorloper van het sjoelen zou het Engelse shuffle-board beschouwd kunnen worden. Reeds in een toneelstuk van Shakespeare werd al gesproken over shuffle(sjuffel) en in Engeland is shuffle-board nog steeds een gangbaar spel, waarbij ook met schijven geschoven wordt. Ook werd er aan dek van houten schepen door zeelui met munten gespeeld, de bedoeling hierbij was dan om zo dicht mogelijk bij een gemarkeerde lijn met vakjes te gooien.

Geoefenden in dit spel schoven hun munten dan over het dek en menig zeeman wist daarmee wat extra munten te verdienen, maar bij al te veel golfslag verdwenen te veel munten in het water. Zodoende werd besloten de munten te vervangen door ronde houten schijven. De echte kenners sjeulden hun schijven dan nauwkeurig naar het vakje of zo dicht mogelijk bij de lijn. In zeevarende staten van Holland werd de gedachte aan het sjeulen van schijven over een houten ondergrond omgezet in een soort sport. In de jaren 1600 en 1700 was dit een groot volksvermaak en hiervoor werden grote houten banen gebruikt(klosbanen). Die klosbanen werden glad gemaakt en hierop werd met houten schijven gesjeuld. In de beginjaren van deze eeuw werden uiteindelijk houten bakken gemaakt, die draagbaar waren en dit was de aanzet tot de huidige sjoelbak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
solly ;)

Andere antwoorden (1)

In Engeland is in de 16e eeuw Shove ha'penny (of shove halfpenny) ontstaan: een bordspel voor twee spelers of twee teams, dat vooral in pubs gespeeld wordt. Het spel was ten tijde van Shakespeare in Engeland erg populair onder de naam "shovel-board", "shove-groat", "slide-groat"of "slip-groat". Een groat was in die tijd een munt dat wat betreft grootte en gewicht precies goed was om dit spel te spelen. De latere halve penny (spreektaal: "ha'penny") bleek ook geschikt.

In Shakespear's "Merry Wives Of Windsor"
(1602) werd voor het eerst gesproken over shuffleboard. Zeer waarschijnlijk is het daarna in Friesland of Zeeland terechtgekomen en geworden tot wat nu sjoelen heet. Rond 1600 waren er in Nederland namelijk al bakken waar men knikkers in gaten moest rollen.

Omdat het spel veel aan boord van schepen werd gespeeld, werden de veelvuldig in zee gerolde munten vervangen door houten schijven. Door de grote populariteit werden hiervoor aan wal grote houte banen gebruikt, de zogenaamde klosbanen. Hierop werd met de houten schijven gesjeuld. Hierna kwamen de draagbare bakken van hout, de voorloper van de huidige sjoelbak.