Waarom is er voetbalgeweld en geen tennisgeweld of wielrennersgeweld of rugbyhooliganisme of schaatsgeweld?

Bij het lezen van een citaat in een engels tijdschrift :" Het ware beter dat 20000 supporters sport beoefenden op een aardappelveld dan twee maal elf haantjes op een grasveld van miljoenen euro's"

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Misschien is voetbal toch nog altijd in onze oorden dé belangrijkste volkssport en misschien in mindere mate tennis en andere sporten.Vandaar dat de kans dat je er hooliganismekan vaststellen groter is denk ik. Bij het wielrennen voel ik toch ook, als je soms de beelden bekijkt op tv, dat er ook dat snuifje ruwheid tussenkomt. Je ziet 'supporters' langs de kant die toch wel vaker dat 'aggressievere' gedrag vertonen. Het vlaggengewimpel, voor de wielrenners uitlopen, er zelfs voor gaan vallen zodanig dat de wielrenner in kwestie dient uit te wijken, koersvervalsing....kortom bij het wielrennen en zeker ook cyclocross zie ik het vaak dat supporters buiten proportie uit de bol gaan. Maar niet in die mate zoals bij het voetbal. Dat is wel zeker.
Eén ding zou ik willen zeggen aan al deze hooligans : blijf in uw kot of schuur en timmer zelf wat op je eigen muur. Zal jullie goed doen...én dan doe je het tenminste niet in stadiums en erbuiten !
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Vroeger kon ik het voetbal nog wel waarderen. Ik ben van het Cruijfftijdperk. Johan Cruijff nam een bal aan, stuurde twee of drie verdedigers het bos in en plaatste de bal in het net terwijl hij zijn veters aan het strikken was. 's zondags liep de stroom mensen naar het Ajaxstadion en na afloop van de wedstrijd kuierde iedereen terug naar de auto, tram, fiets of door naar huis als het mooi weer was. Ik was niet echt een voetbalfanaat, maar kon wel genieten van een wedstrijd en schreef met een vriendje fictieve voetbalverslagen in de stijl van Herman Kuiphof.

Maar in de loop van de tijd veranderde het voetbal. Solo-acties (dribbelen) werd zo goed als taboe en er ging steeds meer geld op het spel staan, waardoor een overwinning steeds belangrijker werd. Dit ging ten koste van het spel. Er werd strategischer gespeeld, vertragingstechnieken als onnodig terugspelen (naar de keeper!)en tijd rekken, en vooral het stoppen van de tegenstander werd belangrijker dan het ontfutselen van de bal. De knikkers werden steeds belangrijker. Het doel corrumpeerde het middel.

Het tot iedere prijs stoppen van de tegenstander leidde tot een verschrikkelijke verruwing van het spel. Vasthouden, schoppen, trappen, hinderen, onderuit halen, wegduwen, op elkaar klimmen om te koppen, de voorbeelden zijn legio, tot aan zware mishandeling toe. In de jaren negentig was het voetbal op een dieptepunt. Wedstrijden werden of tenenkrommend traag, met eindeloos op de eigen helft spelende verdedigers, of het werden slachtpartijen, waarbij iedere speler die de bal had grote kans had op een zware blessure en een abrupt einde aan zijn voetbalcarrière.
Dit was geen voetbal meer. Zodra iemand probeerde te voetballen braken er botten of scheurden er pezen.

Is het toeval dat met deze gewelddadige ontaarding van het voetbal ook het hooliganisme is ontstaan en toegenomen? Ik durf te zeggen, dat het hooliganisme een directe afspiegeling is van de mate van geweld op het veld. Worden er immers door de "godenzonen" geen dingen uitgehaald die in het dagelijks leven als zware mishandeling worden omschreven? Interessant zou zijn om eens na te gaan hoe Hooligangeweld zich verhoudt tot het aantal blessures en zware overtredingen op het veld.
Daarbij zijn wielrennen,schaatsen enz. meer individuele sporten waar weinig of geen geweld te bespeuren zijn.
Goed/slecht voorbeeld,doet goed/slecht volgen.

Groeten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bij voetballen heb je voor en tegenstanders. Natuurlijk kies je voor je eigen clubpie. De tegenstanders zijn je vijanden. positive resultaten van je tegenstander zie je niet. Wel de negative!! In de loop van de wedstrijd begin je hekel te krijgen aan de tegenstander. Ze schoppen precies je favoriete speler voor zijn poten!!! Expres! Het was al de derde keer. En dan die scheidsrechter. Die is zo partijdig als de pest. Zo kan je geen enkele wedstrijd winnen! Buitenspel, buitenspel, scheids zie je dat dan niet!!!!!! Kijk kijk dat was een elleboogstoot! Schop hem er maar uit cees, zijn eigen schuld! Jaaa ja nu moet je schoppen, de scheids kijkt even niet. Toe cees! Naast je staan nog 4 vrienden die zijn het helemaal met je eens. Die roepen nu de meest vreselijkste dingen!! Iemand gooit vuurwerk. Een speler valt op de grond. Er volgt een staande ovatie. Joelende fans dringen naar voren, aanstekers en andere rommel gaan richting de scheidsrechter,een er van raakt zijn oor Als door het dolle heen begint de menigte aan de hekken te trekken. Nu wordt het tijd voor de echte hooligans,deze stonden tot nog toe wat achteraf ,afwachtend om de chaos groter te maken.Eigenlijk kwamen ze niet voor het voetballen maar alleen hiervoor. Een hek is nu los en valt onder luid gejuig omlaag. Daar is de politie. Rake klappen vallen,------------------Voetballen is oorlog. Het onsportieve gedrag van de spelers en de nodige flauwekul en toneel van de spelers wekken veel agressie op. Juist dit trekt weer bezoekers aan die meestal ongestraft ,onderdekking van zo velen, keet kunnen schoppen, dingen vernielen en de politie uitdagen. Het voetbalspel zelf is het voedsel geworden voor de hooligans. het moedigd ze aan om zo door te gaan. En mag je het stadion niet meer in, buiten kun je ook keten,slaan, vernielen, brandstichten , agentje pesten,enz. En wat doen we er aan??????
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als kinderen een onschuldig partijtje voetballen, is de agressie ver te zoeken. Dan gaat het om het spel. Wordt er op zaterdag voetbal gespeeld, ziet hetzelfde spel met dezelfde kinderen er heel anders uit. De kinderen willen wel leuk spelen, maar de ouders willen prestaties en jutten hun kinderen op. Spel wordt ondergeschikt, winnen belangrijk.
Bij de profs gaat het om veel geld en dan is winnen ten koste van alles belangrijk. Daarbij worden de spelers nog eens opgejut door de omstanders. Het gaat er om dat "hun" partij wint. Het gaat niet meer om leuk spel of goede prestaties. Het gaat om winnen ten koste van alles. Dit heeft weinig meer met sport te maken. De meeste andere sporten hebben gelukkig een ander doel, n.l. ontspanning door inspanning. Bij een marathonlopen o.i.d. is er slechts een kleine groep op uit om te winnen. De rest doet zijn best om een prestatie te leveren n.l. de marathon uitlopen. De omstanders vinden niet dat er gewonnen moet worden, maar moedigen aan.
Eigenlijk is mijn antwoord op de vraag: Voetballen is veranderd van sport tot strijd. Het gaat om winnen; afmaken; in de pan hakken en "wij tegen hen". Voetballen hoort dus niet meer thuis in het rijtje van tennissen, schaatsen, wielrennen etc. (m.u.v. het onschuldige partijtje voetbal, dat gelukkig nog altijd bestaat).