Is het normaal dat mijn zoontjes van 6 en 11 al hun speelgoed demonteren?

Het valt me meer en meer op dat zij alles tot in het kleinste detail demonteren, ze spelen regelmatig met playmobil en als je in die dozen kijkt dan zijn die auto's bijvoorbeeld volledig ontdaan van wielen en dak. Ik kan me niet herinneren dat het bij mij vroeger ook zo was

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K
Ritsuka
11 jaar geleden
Ik sloopte vroeger autoradios, wilde weten hoe ze werkten

Antwoorden (3)

Kinderen doen dat soms, en niet uit sloopzucht, maar uit nieuwsgierigheid. Vaak zijn het pientere of handige jongetjes die willen weten hoe een speeltje is gemaakt. Vaak gaan ze later iets met techniek doen. Het zit er gewoon al jong in....:-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
maar is het dan uiteindelijk ook niet de bedoeling dat ze het terug in elkaar steken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, maar iets uit elkaar halen is gemakkelijker dan in elkaar zetten. Dat leren ze waarschijnlijk ook nog wel. Als het trouwens geen nieuwsgierigheid is, dan kan het ook zijn dat ze niet zo goed kunnen spelen. Ook als ze vaak ruzie hebben kunnen kinderen slopen uit frustratie. Ik heb ook jongetjes gekend die vaak dingen kapot maakten uit gebrek aan (positieve) aandacht.
Goed observeren dus, en als het nodig is, gezellig samen gaan spelen. En mochten ze aanleg voor techniek hebben dan is het misschien leuk het speelgoed daarop aan te passen.
Ze zeggen wel dat je kan zien welke richting ze in de toekomst in gaan. Dus ze zouden later werk van kunnen maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja hoor dat is heel normaal bij sommige kinderen. Ik zou ze dus geen playmobiel meer geven maar ik zou naar de kringloopwinkel of een rommelmarkt gaan en een hoop oude electronische spullen halen (radio, cdapparaat, tv), de stekker eraf knippen (voor de veiligheid en originele ideeën...) en ze die geven! Succes gegarandeerd.

Maar je kinderen zijn een combi van jou en je partner hè, geen klonen van jou! Verder was het misschien vroeger gewoon verboden of had je veel minder speelgoed om dit soort dingen te doen.