Is Cluedo een steeds weer vernieuwend spel(zie uitleg)?

Wij wilden voor de Kerstdagen nog graag het spel Cluedo kopen. Maar bij sommige spellen ben je na vijf keer al uitgespeeld omdat het heel voorspelbaar wordt naarmate je het vaker speelt. Bijvoorbeeld: Quizkampioen waar je op een gegeven moment alle antwoorden wel een keer uit het hoofd kent.

Wie kent dit spel en kan mij hier wat meer over vertellen?

Eventuele andere ideeën voor een echt leuk gezelschapsspel zijn ook welkom. Monopoly, Trivial Pursuit, Mens-erger-je-niet ed hebben we wel.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.9K

Het beste antwoord

Cluedo is een zeer geschikt spel (ja, ik weet het de kerstdagen zijn voorbij, maar wie weet nog voor oudjaarsavond?).
Het is een spel waarbij je moet zoeken wie de moordenaar is, met welk wapen hij/zij de moord heeft gepleegd en ik welke kamer van het huis. Hier kom je achter d.m.v. lopen over het speelbord (van de ene kamer naar de andere kamer). Iedere speler houdt kaarten met aanwijzingen in de handen waarvan er desgevraagd eentje getoond moet worden.

Andere geschikte spellen (in volgorde van populariteit bij ons thuis):
- carcassonne (al eerder genoemd)
- Kolonisten van Catan (eerder genoemd)
- Mollenmania
- De betoverde doolhof
- Levensweg
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor de uitleg en de tips. +10

Andere antwoorden (6)

Bij Cluedo is een stapel kaarten (moordenaars, locaties, voorwerpen) waaruit je er 3 kiest. Deze kaarten zijn random en daarom is het spel steeds verschillend.

Wij spelen het thuis al 15 jaar met tussenpozen en het blijft een leuk spel. Zeker een aanrader.

Toegevoegd na 55 seconden:
Overigens is het wel een spel waarin logisch nadenken erg belangrijk is, het vergt dus meer concentratie dan de andere spellen uit je voorbeeld. Vind je dit leuk dan zou ik zeker Cluedo halen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je. +
Ik heb sinds de lagere school eerlijk gezegd geen Cluedo meer gespeeld, en de reden is dat ik (en mijn spelgenootjes0 al HEEL snel doorhadden hoe je altijd in no-time kon winnen (twee kaarten van jezelf en een wisselende kaart, zodat je bij een goed altijd wist WELKE goed was), ds na een keer of twintig was de lol er wel af en was het een soort gokspel geworden wie het snelste was.

Toegevoegd na 30 seconden:
Als je een goed spel zoekt dat leuk blijft, kan ik je van harte Carcassonne aanraden. Dat kunnen kinderen al meedoen vanaf een jaar of tien, en is nooit voorspelbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb vroeger eigenlijk nooit Cluedo gespeeld, we hadden dat spel niet.
Afgelopen Sinterklaas hadden ze een nieuwe versie uitgebracht: de Harry Potter-versie. Omdat Harry Potter ons allen wel aanspreekt hebben we deze voor Sinterklaas gekregen en ik moet zeggen, ik vind het een erg leuk spel!

Het vergt een bepaalde tactiek, en inderdaad; ik begrijp Marleen ook, als je die tactiek eenmaal door hebt, dan kun je alle spelletjes winnen.
Als echter alle spelers die tactiek eenmaal doorhebben, wordt het weer spannend, omdat het dan een soort race tegen de klok wordt. Daarbij weet je eigenlijk nooit wat voor 'mysterie-kaarten' je krijgt, dus het is mooi balen als je geen moordenaars hebt, maar wel wapens en locaties, dan moet je namelijk nog 5 mensen af kunnen strepen.
Persoonlijk vond ik het erg uitdagend en omdat er die Harry Potter dingen aan verbonden zijn (echt alles is in Harry Potter stijl (wapens, moordenaars, locaties, spelbord, hulpkaarten en duistere kaarten).
Deze versie van het spel is te koop bij Albert Heijn!

Als ik je nog een ander spel mag aanraden, zou ik je het volgende aanraden: Kolonisten van Catan.
Misschien ken je het al, maar dit is een spel dat iedere keer weer anders kan lopen en waar je steeds opnieuw een ander speelbord kunt neerleggen om het uitdagender te maken. Wil je het voor jezelf nog leuker maken, dan kun je ook uitbreidingssets kopen, voor een nieuwe dimensie.
Mocht je willen weten waar dit spel over gaat, laat me het maar weten, dan leg ik het even uit (is zo zonde om alles te typen als je het spel kent...).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cluedo is wel leuk, als je het niet te vaak speelt. Daarnaast weet je op een gegeven moment de strategieën van andere al.

Wat ik een erg leuk spel vind is een spel(sorry weet de naam even niet), waarbij je vragen moet beantwoorden, maar de antwoorden staan op internet(op de site van het spel). Je speelt het dus of met een uitgedraaide versie of met een laptop ernaast. Er worden actuele vragen gesteld over verschillende onderwerpen, hierdoor veranderen de antwoorden steeds. Voorbeelden van vragen: Wie heeft het wereldrecord op de 10km langebaanschaatsen voor mannen. In welk land was ons staatshoofd als laatste op staatsbezoek. Op welke dag valt Kerst dit jaar. Erg leuk spel, omdat je veel algemene kennis moet hebben om te winnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
O, ook leuk! Misschien dat iemand anders weet hoe dit spel heet? Anders kan ik altijd nog even Googlen natuurlijk ;-)
Cluedo is ook eigenlijk elke keer weer anders. Je weet nooit welke daders, plaatsen en moordwapens er in het spel zijn.

Wat ook een leuk spel is dat (mij tenminste) nooit verveeld is Kolonisten van Catan en dan met de uitbreiding Steden & Ridders erbij.
Het bestaat uit losse tegels die dus elke keer weer anders kunnen komen te liggen.

Ook leuk: Agricola (Winnaar van de spellenprijs 2009)
http://www.999games.nl/spel/agricola
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Party en Co... Dat is een goed spel dat nooit verveelt...

Cluedo is na 3 keer zeer saai...