Wat is een leuk bordspel voor 5 personen ? (En alle leeftijden)

Ons gezin bestaat uit 5 personen,
2 volwassenen,2 tieners en een kind van 7.De meeste spelletjes die ook geschikt zijn voor 7 jarigen kun je maar met 4 spelen of ze zijn te kinderachtig voor de oudsten.
De jongste leert net lezen en de oudsten houden niet van kennisspelletjes.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heerlijk spelletjes spelen. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goede vraag, ik heb dezelfde gezinssamenstelling, en ben dus benieuwd naar de antwoorden. Wij hebben een kast vol spellen, zijn echte spellenmensen, maar er is er eigenlijk geen die voor alle 5 tegelijk geschikt is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jammer is dat hè ? Het lijkt me zo gezellig om met z'n vijven rond de tafel een leuk spel te spelen.

Het beste antwoord

Carcarsonne, Haas en schildpad (egel?), Ligretto, Kakkerlakkensalade (oke, die laatste 2 zijn bordspelen). Levensweg wellicht nog.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kun je misschien uitleggen wat dat zijn voor spelletjes ?
Levensweg ken ik maar van de rest heb ik nog nooit gehoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Carcarsonne; weinig voorbereiding nodig: na elkaar legt iedere speler een kaartje aan en zo bouwt men straten, steden en weilanden. Geschikt voor zowel mensen met inzicht als mensen die enkel de kaartjes aanleggen. Soms bouw je alleen, soms met elkaar. Ieder spel is weer anders en inmiddels zijn er verschillende uitbreidingen te koop. Haas en schildpad; na een korte voorbereiding (verdelen van wortels en sla), mag een ieder zo ver lopen als hij/zij wil; verder lopen kost meer wortels, terug lopen levert wortels op. Tussendoor moet iedere speler een 'krop sla' eten (figuurlijk dan :-)). Opdrachten in eenvoudige taal. Wie komt er het eerste met welke tactiek en techniek aan? Wie heeft er geluk, wie pech? Ligretto is een kaartspel waarbij iedere speler zo snel mogelijk zijn kaarten kwijt moet raken. Soms een beetje onoverzichtelijk omdat iedereen tegelijk speelt. Enige noodzakelijke kennis: kleuren en getallen tot 10. Kakkerlakkensalade: 4 soorten groente staan op de kaarten. Iedere speler legt na elkaar een kaart op en zegt wat er op de kaart staat, maar niet dat zeggen wat er ligt of wat de vorige speler gezegd heeft, anders krijgt men de hele stapel. oja, de laatste 2 zijn natuurlijk GEEN bordspelen, sorry.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor je uitleg,is dit te koop in een winkel ?heb het nog nooit gezien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bijvoorbeeld hier (Toy 'R Us en waarschijnlijk is het ook in alle andere speelgoedwinkels te vinden):
http://www.spellenhuis.nl/product_info.php?products_id=15390
http://www.spellenhuis.nl/advanced_search_result.php?osCsid=0fe22763baccbfe5b43f6bacb710d179&keywords=ligretto&osCsid=0fe22763baccbfe5b43f6bacb710d179&x=0&y=0 http://www.spellenhuis.nl/product_info.php?products_id=8368
(hier te duur, ik zag het laatst nog ergens in een winkel met 3 of 4 uitbreidingen voor 29,95) Haas en schildpad was ooit spel van het jaar 1978 (79?), maar is sindsdien al vaak opnieuw uitgebracht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
carcassone is een goeie, ook voor alle leeftijden leuk, zeker plusje
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moeilijk om een beste antwoord te kiezen,maar carcarsonne lijkt me erg geschikt.Ook dit antwoord gekozen omdat je de moeite nam om het uitgebreid uit te leggen.Bedankt.

Andere antwoorden (8)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt me nog een beetje moeilijk en duurt te lang voor een 7 jarige.Bedankt voor het meedenken.
Hotel en levensweg.

Toegevoegd na 9 uur:
Het zijn eigenlijk spelletjes voor 4 personen maar wij gingen vaak improvisern met ons 5-en. En ook deden wij wel eens samen, of dat 1 de bank was ,geld uitdelen,hotels uitleveren, fiches uitgeven. Was je al druk genoeg mee.

Ik heb even een bron toegevoegd hoe je hotel moet spelen

Toegevoegd na 9 uur:
De hotels moet je wel eerst in elkaar knutselen omdat je deze er pas later stuk voor stuk op moet zetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bonanza of familie poen. Bonanza is een spel waarbij je een bonenveld moet krijgen, erg leuk. Familie poen is ook een kaartspel en moet je als eerst van je kaarten kwijt. Het aantal punten dat je in je hand hebt moet je betalen aan de gene die wint.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De betoverde doolhof en al is het geen bord spel, het oud Hollands Sjoelen :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het betoverde doolhof heb ik wel eens zien staan,is dat ook leuk voor tieners ? En kun je het met 5 pers. spelen ?
Sjoelen doen we wel eens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja betoverde doolhof is ook voor tieners en volwassenen leuk.
We doen het regelmatig hier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedenk me net dat het ook maar voor 4 personen is :(
Het ouderwetse onovertroffen ganzenbord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Colonisten van Catan is mijn favoriete bordspel. Je moet even de regels kennen, maar dan is het echt een heel leuk spel. Voor de internetversie; http://www.xplorers.nl/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn ook hele leuke spellen, maar dan zijn het geen bordspellen, die echter wel leuk zijn in een dergelijke samenstelling.
- Uno (mijn kinderen vinden het alledrie nog steeds erg leuk)
- Wie is de ezel? (ook een kaartspel en echt ontzettend leuk, vereist ook wat inzicht voor het inzetten van de ezel)
- Regenwormen

Leuk bordspel is ook wel Cluedo, hoewel nog wat moeilijk voor een 7-jarige. Misschien eerst een paar keer samen met een volwassene laten meespelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cluede lijkt me heel erg leuk maar idd. nog te moeilijk.
Staat wel op mijn verlanglijstje,misschien voor de volgende sinterklaas.De andere spelletjes ken ik niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uno is een vorm van het oude pesten, maar dan met een paar extra opdrachten (ruil de kaarten met de buurman bv) en met gekleurde kaarten. Altijd leuk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ah,dan ken ik het wel.
Het al genoemde carcassone is erg goed, zou ik zeker nog eens naar kijken. Zelfde geldt voor Hotel.
Finstere Fluren is een Duits spel wat erg leuk is, en als ik het me goed herinner ook wel te doen door wat jongere kinderen. Wel iemand nodig die een beetje Duits kan om de handleiding te ontcijferen.
Misschien Triominos of Rummikub? Ik vind ze zlef afschuwelijk, maar wel vrij toegankelijk.
En tja, het is geen bordspel, maar iedereen kan leren toepen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rummikub hebben we en spelen we regelmatig,maar is te veel logisch inzicht voor nodig voor een 7 jarige.
Carcassone ga ik eens naar kijken in de winkel,maar....wat is toepen ??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kent toepen niet? Dat is een heel makkelijk maar wel leuk kaartspel. De regels staan wel op internet, maar als je het leest lijkt het allemaal lastig terwijl het heel makkelijk is als iemand he teven uitlegt.