Balletje balletje raadsel . Waar ligt het balletje?

Balletje balletje was een illegaal gokspel dat in de jaren '80 op straat werd gespeeld. Er waren in dit spel vijf samenwerkende handlangers.
Twee ervan hadden zich vermomd als spelers uit het publiek. Eén handlanger stond op de uitkijk of politie er aankwam. Inzet was honderd gulden en als je het balletje onder het door jou aangewezen doosje lag , kreeg je 1 op 1 uitbetaald.
Er waren drie ( lucifers doosjes ) en een balletje in dit spel . De balletje dealer begon met alle doosjes open te laten zien en het balletje in het spel te brengen.
Daarna werd gewisseld met de drie doosjes. Onder het wisselen werd quasi nonchalant even het doosje met het balletje omvergeworpen , alsof de dealer nog niet zo goed kon wisselen.
Aan het eind van het wisselen met de doosjes , kreeg de toeschouwer nog één keer het balletje te zien , in diezelfde onhandige beweging ( doosje niet helemaal tegen de grond ) .

Stel je bent speler en je wilt 100 gulden inzetten . Je hebt afgewacht en je hebt gezien dat de voorgaande twee ronden , een speler twee keer raak had en dus twee keer honderd gulden heeft verdiend. Je hebt gezien dat het buitenste rechter doosje het balletje bevat . Je weet het ( bijna ) 100 % zeker.
Je haalt honderd gulden uit je portemonnaie en je betaalt de handlanger van de dealer.
Dan mag je één doosje ( van de drie ) waar je denkt dat het balletje ligt open draaien.

Vraag : Waar ligt het balletje en waarom daar , of waarom daar niet ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Dat maakt helemaal niets uit. Het balletje ligt per definitie nooit onder het doosje dat je aanwijst. Deze vingervlugge oplichters schuiven het balletje onder een ander doosje dan je geraden hebt, op het moment dat jouw doosje wordt opgetild. Zonder balletje daaronder, uiteraard....
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad. Ik had een klasgenootje die zich hier in die tijd mee bezig hield. Hij is er niet oud mee geworden door zijn contacten in het criminele circuit. Kortom, hou je vér van dit spel. De handlangers zijn ook meestal zakkenrollers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, het is ideaal natuurlijk. Heb je al iemand opgelicht voor welk bedrag hij dan ook heeft ingezet, heb je ook nog een blik kunnen werpen op de inhoud van diens portemonnee (zitten daar meer briefjes in?) en gezien waar hij die bewaart.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is wel waar, je hebt helemaal gelijk, maar dit is wat ik destijds zag : Je pakt je portemonnaie , en tijdens het betalen van 100 gulden aan de handlanger wisselt balletje- dealer razendsnel het winnende doosje met het naastliggende doosje. Doordat de speler zijn aandacht op het betalen van 100 gulden richt, "mist " hij de laatste wisseling .
Zoals een goochelaar door je aandacht af te leiden je om de tuin kan leiden , kunnen deze "vingervlugge oplichters " dat ook .

Andere antwoorden (3)

In de handpalm van de dealer, klaar om onder een ander doosje geschoven te worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry, drukte op -1 terwijl ik op +1 wilde drukken...
Duizend excuses...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geeft niet , heb het al gecompenseerd. Maar het antwoord is niet wat ik zelf destijds gezien heb en wat ik altijd zal blijven onthouden...
Ik heb dit spel in de jaren 80 vaak gade geslagen in Amsterdam,en daar heel wat rijke amerikanen en duitsers opgelicht zien worden.
zelfs ik als toeschouwer wist zeker waar het balletje lag,en de amerikaan zette zijn voet er op,maar nog ging het balletje vingervlug in de handpalm van de dealer.
gelukkig heb me er nooit aan mee gedaan,maar voor 9 jaar terug ging een vriendin van ons met haar man ook de boot in in Boedapest ondanks mijn waarschuwing,hup 200 D mark weg.
mijn vrouw die hongaarse is sprak de dealer erop aan en dreigde hem aan te geven bij de politie,maar werdt gelijk met de dood bedreigd,dus ik dacht wegwezen,daar kun je toch niet van winnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, 't zijn echte criminelen, in de criminele zin. Bij sommige groepen is zakkenrollen een aardige bijverdienste. Er zijn zelfs groepen die de mensen niet zo vaak bedotten. Daar kan zelfs een gewone deelnemer af en toe (!) eens een klein bedragje winnen. Soms is dat bedoeld als lokkertje. Zet 10 Euro in en win 20 Euro. Daarna zet je 100 Euro in... Soms is dat bedoeld om een grote groep te verzamelen, waarin het makkelijker zakkenrollen is. Eén gelukkige wint 20 Euro, alle anderen verliezen hun portemonnee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan er niks aan doen maar vond het toch altijd leuk en interessant om naar te kijken,hoe die arme mensen tot vaak wel 500 gulden de boot in gingen.vooral de toeristen.
en die gingen vaak heel ver om hun verloren geld weer terug te winnen.
maar goed dat dat alles nu afgelopen is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@EEF , je kón er ook niets aan doen , want je weet dat het criminelen zijn , en ze hun "handel " niet zullen laten verstoren. Bovendien zorgen de twee handlangers in het publiek wel voor de "actie" door te spelen en te winnen en zo verlokken ze de andere mensen om in te zetten.
Wat ze volgens mij (ook wel eens) doen, is het balletje wegschieten naar (onder) een andere doosje, Dus door ze beide een beetje op te lichten en dan met een snelle beweging het balletje te verplaatsen.