Welk spelletje kun je met kinderen doen waardoor ze elkaar beter leren kennen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe oud zijn de kinderen?
Is het voor in de klas?

Het beste antwoord

Bedoel je in een klas? Als 't om een klas gaat waar niemand elkaar nog kent.. is dit wel wat. De klas zit in een kring en in 't midden, op de grond, legt iedereen zijn/haar sleutelbos. De docent(e) wijst 1 leerling aan die een sleutelbos mag kiezen, en bij elke sleutelhanger een vraag stellen van de gene van wie 't is. Als 't wat jongere kinderen zijn; met z'n alle in een kring zitten, 1 stoel wegnemen en diegene in 't midden laten staan, diegene moet voor een zitplekje zorgen. Daarvoor moet diegene ervoor zorgen dat de kinderen in de kring gaan opstaan. Hij/zij moet dan een vraag stellen, bv: wilt iedereen met zwarte schoenen opstaan? Iedereen die zwarte schoenen aanheeft moet dan opstaan en snel een ander plekje vinden en degene die in 't midden staat moet ook snel een plekje vinden, danblijft er weer 1 persoon over in 't midden, kan dezelfde persoon zijn. 't doel is telkens zvm kinderen op te laten staan voor 'n ander plekje.

Weer een ander; met z'n allen in een kring, een bal aan 1 kind geven, en die laten overgooien maar voordat de bal gegooit wordt moet hij/ zij naam van 't kind zeggen wAar hij/zij 't naartoe gooit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

een speurtocht
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zoek en vindt. maar een lijst met een paar vragen. bijv "wat is je lievelingskleur" dan staan er ongeveer 8 vragen op een A4 tje. en dan moeten ze rondlopen en als je bevries zegt moeten ze stilstaan. bij wie ze het dichst in de buurt staat moeten ze 1 van de vragen voorstellen.

Toegevoegd na 3 minuten:
maar=maak
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doen, durven of de waarheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
iedereen een kleine vragenlijst geven en dan vragen aan de kinderen bij wie bijv de hobby voetbal past
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toen ik in de eerste zat kregen we allemaal een lijst met bizarre vragen die we moesten stellen aan klasgenoten. De namen stonden erbij, de vragen sloegen meestal op andere leerlingen.
Zoals: 'Heeft Piet thuis kippen?' waarna Piet natuurlijk nee zei en we dan moesten raden wie er dan kippen hadden. Klinkt een beetje wazig, maar het was wel leuk.

Of anders speeddaten! Een groep leerlingen achter tafels laten zitten met een vragenlijst (hoe heet je, hou oud ben je, heb je hobby's?), en een andere groep ertegenover zetten en dan om de minuut/2minuten een stoel op laten schuiven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog een leuk spel om elkaars namen te leren kennen, is het keukenapparatuurspel. Je speelt dit spel met drie basisbewegingen van keukenapparaten, een mixer (een kind spreidt zijn armen uit, twee andere kinderen draaien onder zijn of haar linker- en rechterhand rondjes alsof ze de gardes zijn), een broodrooster (twee kinderen strekken hun armen en de derde springt daartussenin op en neer als boterham) en een eierkoker (een speler kruipt in elkaar alsof hij een ei is, twee anderen wrijven over zijn rug). Bij het begin van het spel staan de kinderen in een kring en gooien om beurten met een dobbelsteen. Zogauw er iemand zes gooit, noemt hij of zij de namen van de kinderen links en rechts van hem. Zijn die namen goed, dan gaan de drie kinderen naar het midden en beelden daar het apparaat uit dat de spelleider opnoemt. Daar gaan ze net zo lang mee door tot er weer iemand zes gooit. Zijn de namen fout, dan gaat de beurt voorbij en mag de volgende speler dobbelen.