Wat is het verschil ( of overeenkomst) tussen Bingo en Kienen ?

Wij noemden het thuis "kienen" dat wat men nu meestal "bingo" noemt. Is er een verschil tussen Bingo en Kienen ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het verschil met Bingo wordt uitgelegd op het onderste deel van de pagina:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kienen

Het beste antwoord

Er bestaan een aantal verschillen tussen bingo en kienen. Hier een opsomming:

De grote kaart
Kienen: De grote kaart bestaat uit 6 tabellen. Elke tabel bestaat uit 9 kolommen en 3 rijen
Bingo: De grote kaart bestaat uit 3 tabellen. Elke tabel bestaat uit 5 rijen en 5 kolommen

De middelgrote kaart bestaat bij Bingo uit 2 tabellen, de kleine kaart uit 1 tabel. Dubbel en tripel kaarten bestaan niet echt, maar de gebruiker kan eventueel wel 2 of 3 grote Bingo-kaarten per speelronde aankopen.

Wissel van kaart
Kienen: Men speelt de ganse avond met dezelfde kaart
Bingo: Men koopt na elk spel een nieuwe kaart. Men kan na elk spel beslissen of men een kleine, middelgrote of grote kaart koopt.
Aantal nummers in het spel
Kienen: 90 nummers
Bingo: 75 nummers
Plaats van nummers
Kienen: Eenheden staan in kolom 1, tientallen in kolom 2, twintigtallen in kolom 3, ...
Bingo: Kolom 1 bevat nummers van 1 tot en met 15, kolom 2 van 16 tot en met 30, ...
Aantal nummers per tabel
Kienen: In elke tabel heeft de gebruiker 15 getallen.
Bingo: In elke tabel heeft de gebruiker 24 getallen.
Nummers die de speler heeft
Kienen: Bij de grote kaart vindt de speler alle nummers terug op zijn bord.
Bingo: Bij de grote kaart mist de speler in totaal 3 nummers (tussen 31 en 45)
Aantal subrondes
Kienen: Men speelt voor een lijn, daarna een volle kaart
Bingo: Men speelt voor een lijn, daarna twee lijnen en dan pas voor een volle kaart. Enkel bij de halve hoofdprijs speelt men onmiddellijk voor een volle kaart.
Snelheid trekken nummers
Kienen: het trekken van de nummers gebeurt op een ongeveer gelijke snelheid in alle rondes.
Bingo: Bij de halve hoofdprijs worden de nummers bijna onmiddellijk achter elkaar afgeroepen. In de andere rondes is dit met een pauzetijd vergelijkbaar als bij kienen.
Minimaal te trekken nummers vooraleer men prijs heeft
Kienen: voor de eerste subronde dienen er minstens 5 getallen getrokken te worden.
Bij Bingo kan dit al na vier nummers zijn gezien de middelste kolom ook maar 4 getallen bevat.
Markeren van afgeroepen getallen
Bij kienen legt men een doorzichtige fiche op het getal. Na het einde van een spelronde verwijdert men de fiches van de kaart
Bij Bingo doorstreept met de nummers met een balpen of markeerstift. Na het einde van een spelronde werpt men het bingoblad in