Kun je schaakmat geven met pionnen?

Kun je een koning in het schaakspel schaakmat zetten met enkel pionnen? Zonder een pion te promoveren tot een ander stuk door hem naar de overkant te brengen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Bedenk dat pionnen elkaar kunnen dekken...

Toegevoegd na 9 minuten:
Denk hier niet te makkelijk over na, het is moeilijker dan je denkt.

Hoe zou zo'n stelling eruit zien?

Toegevoegd na 34 minuten:
Je mag er vanuit gaan dat de verliezende partij dramatisch speelt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Ja, dat kan met 7 pionnen op het bord (in een helpmat kan het met 3 pionnen minder, die heb ik er schuin in gezet).
In stelling 1 stond de zwarte koning op c7. Daar werd hij schaak gezet door de pion op b6. Zwart speelt zijn koning naar b8, met 7 pionnen op het bord de enige zet. Vervolgens word hij mat gezet door de pion op c7.
De zetten zijn aldus: b5-b6+ Kc7-b8, c6-c7 mat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan dus, bedankt!

Andere antwoorden (5)

Nee de koning kan altijd de pion staan als je schhak staat
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is niet waar, een pion kan een andere pion dekken, waardoor de koning de pion niet kan slaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja maar dan staat die pion in de volgende beurt schaak
ronron1212
12 jaar geleden
Nee dat is niet mogelijk laat dat maar eens zien zet de stelling maar eens op het bord en maak een foto.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een pion staat nooit schaak
ronron1212
12 jaar geleden
Nee slimmert het gaat ook om de vraag of je met pionnen de koning schaak kunt zetten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben de vraagsteller en ik vind marcel001's reactie onzinnig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
(En ik ben de gene die antwoord geeft en ik vindt de vraag onzinnig) @ploppie. Dat slaat toch negens op je moet wel je stelling motiveren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heb ik al gedaan, ik zei namelijk "Een pion staat nooit schaak"
ronron1212
12 jaar geleden
Alleen de koning kan schaak staan maar met alleen pionnen kun je niet winnen. Dus wat bedoel je nou?
Ja wel indien je genoeg Pionnen hebt of die pion gedekt houden ,de koning mag zich zelf niet schaak zetten .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dat is onmogelijk je kunt pionnen nooit over het hele veld zo hebben staan dat de koning niet er door heen kan door ze stuk voor stuk te slaan.
12 jaar geleden
Als ik ervan uitga dat bijv. zwart heel slecht speelt en jij (wit) heel goed dan kan het gewoon.

Een voorbeeld hoe het zou kunnen:

(je kan het 't beste kopieren en plakken in een fixed font formaat om het goed te kunnen zien.)

begin situatie:
-------- <- achterlijn

Kp <- zwarte koning naast jouw witte poin
pp pp <- jouw witte poinen
... de rest van het speelveld

zwart aan zet en zet zijn koning voor jouw poin,
Dan staat hij niet schaak meer.
dan zet je de 4de poin van links gerekend eentje naar voren

eind situatie:
-------- <- achterlijn
K <- zwarte koning van de tegenstander
pp <- jouw witte poinen
pp p <- jouw witte poinen
... de rest van het speelveld

Nu staat zwart mat.

Dus het antwoord op de vraag is ja!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat kan! Maar je zult dat meer zien in schaakproblemen (puzzels dus) en minder in partijen. In echte partijen komt het wel voor, dat er mat gezet wordt met een pion, maar meestal wordt zo'n pion gedekt door andere stukken dan pionnen.

Ik zou mij kunnen voorstellen, dat als je je tegenstander werkelijk helemaal van het bord speelt, en je hebt een enorme overmacht, je voorzichtig bent, om pat te voorkomen. In dat geval zou je kunnen kiezen, om niet al te wild te promoveren, en de zaak met een gedekte pion te beeindigen.

Ik heb hieronder een situatie neergezet, waar wit aan zet is, en met één pion in één zet mat geeft. En daarbij heb ik me er ook aan gehouden dat er alleen (witte) pionnen gebruikt mogen worden, en geen andersoortige stukken, zoals je aangeeft in je vraag.

Als je zelf een beetje schaakt, dan zul je al snel merken dat het zwarte paard (of welk zwart stuk dan ook) noodzakelijk is, want als je dat weglaat, wordt de situatie echt onnatuurlijk. Als wit aan zet, is moet zwart net een zet gedaan hebben. En zonder het paard, KAN zwart helemaal niet gezet hebben, omdat hij met zijn koning dan ook ergens vandaan moet komen ;-) En er zijn dan geen velden waar zwart vandaan had kunnen komen. Laatste zet van zwart moet dus hier een paardzet geweest zijn.

Ik hoop dat het klopt, en dat ik geen denkfout heb gemaakt ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry, maar dat zou te ver gaan. Dan heb je het namelijk niet meer over schaken, maar over een variant op schaken. Ook leuk, maar het gaat hier wel over een schaakpartij. Zonder Koning kun je niet schaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
rg89ft, het kan wél met alleen maar pionnen. Stel je voor dat de hierboven afgebeelde koning óók een pion is; dus de pion op b7 wordt gedekt door een pion op a6. Dan wordt de koning toch echt mat gezet door enkel pionnen.
Dus Mesher, + voor de diagrammen! (+ is schaak, haha!)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh, nog even over je al dan niet vermeende 'denkfout':
De laatste zetten zijn in mijn geval: a6+ Ka8, b7 mat.
Dus ipv de koning een pion die wordt opgespeeld en schaak geeft enz. Dit is een simpel retrogade-probleempje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jjjjjj, dank! ;-) Volkomen correct wat je zegt. Met 3 pionnen zonder koning, lukt het ook. Het enige verschil is dan, dat het dan een puzzel is, en nu is het een schaakprobleempje. Ik had naar de mogelijkheid van 3 pionnen niet eens gekeken, want ik ga er toch echt vanuit dat de vraagsteller wil, dat het nog iets met schaken te maken heeft. En dan heb je toch een Koning nodig. :-) Schaken zonder koning, met een tegenstander MET koning lijkt mij geweldig!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik bedoel natuurlijk met de witte koning aan de andere kant van het bord, of voor mijn part op de plek waar je het zwarte paard hebt ingetekend. Uiteraard wordt er ook dan geschaakt met een tegenstander MET een koning!
Overigens, ik zou graag schaken met TWEE koningen! Ik had vandaag tijdens het jaarlijkse schaakfestival op het Max Euweplein gewenst dat de mijne ergens anders stond toen ik werd mat gezet...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed argument! Toch nog even tegenstribbelen als je het niet erg vindt! Haha! Als die koning er dan toch in hoort, in de puzzel van de vraagsteller, dan moet je 'm ook gebruiken. Er is geen enkele schaker zonder gaatje in zijn hoofd, die zijn koning ergens in the middle of nowhere laat staan, en verschrikkelijk met zijn pionnen gaat schuiven, om zijn tegenstander mat te krijgen.
:-) En de wens dat je koning ergens anders had gestaan, na een drama op het bord, is voor mij een feest der herkenning. Ik heb wel meer wensen, als ik weer eens van het bord wordt gespeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In een normaal probleem heeft ieder stuk op het bord een functie. Maar de vraag van Ploppie was:
"Kun je een koning in het schaakspel schaakmat zetten met enkel pionnen?" en "Je mag er vanuit gaan dat de verliezende partij dramatisch speelt."
Dus het gaat niet om een gewone opgave maar om een theoretisch geval, of het wel mogelijk is. (En verder heb je ook nog zoiets als helpmat.)
En nu niet nóg verder tegenstribbelen want dan plaats ook ik een antwoord met 2 foto's. Dan krijg niet jij (wat mij betreft) maar ík 10 bonuspunten! ;-
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Correctie: de pion op a7 moet wel gedekt blijven staan! Dus mesher, jouw diagram klopt. In mijn geval zou er bijvoorbeeld een loper op de diagonaal van g1 moeten staan die de pion op a7 dekt. Heb een zware dag gehad...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, ik kom niet meer bij hier :-)))) Ik ga gewoon door met tegenstribbelen, want ik gun jou best 10 punten. Ik zit hier niet voor punten schaakproblemen op te lossen hoor. De vraagsteller stelt dat zwart dramatisch speelt. En niet dat wit dan ook dramatisch moet spelen, want anders wordt het een mat in 297.......dan gaan beide partijen schuiven. De vraagsteller wil juist dat wit SLIM speelt.
En een speler die zijn koning niet gebruikt, is geen slimme speler, maar een sukkel. Leuk hè dat schaken. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, leuk hè? Haha! Ik zit hier ook niet voor de punten hoor, maar voor de interessante vragen doe ik graag mijn best. Steek ik ook nog wat van op! Maar goed, ik heb er nog eens naar gekeken en een variant op jouw oplossing gecomponeerd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh ja, je hebt van die sadisten die willen de tegenstander nog wat langer laten lijden en gebruiken expres hun koning niet... Overigens staat mijn antwoord er nu op.
Kijk eens of je hier een speld tussen krijgt ;-