- Dit ben ik

Zoek thuis enkele dingen die iets vertellen over jezelf, bijvoorbeeld over je hobby's, je opleiding, je familie, je huisdieren enz. Zoek hier een voorwerp bij:
- je speelt korfbal, neem een bal mee
- je houdt van tekenen, neem een potlood mee
- je hebt een hond, neem een knuffel of beeldje van een hond mee
- je hebt een broer en een zus, neem 2 kleine poppetjes mee
- je houdt van muziek, neem een cd mee
- je wilt later leerkracht worden, neem een krijtje mee
Doe elk voorwerp in een doosje of boterkuipje. Dek het af met aluminiumfolie. Dat ziet er aantrekkelijk uit voor de kinderen.
Vertel de kinderen dat je iets meegenomen hebt. De kinderen moeten raden wat jij meegenomen hebt, zo komen ze iets over jou te weten. Zet de doosjes in de kring en pak het eerste doosje. Begin te vertellen, geef aanwijzingen: het is een dier, het is groot, het heeft 4 poten enz. óf laat de kinderen vragen stellen en antwoord met ja of nee. Telkens wanneer het voorwerp geraden is laat je een kind in het doosje kijken. Maak dit spannend. Als het voorwerp tevoorschijn is gekomen, kun je er met de kinderen over praten. Vertel er wat meer over en vraag de kinderen of zij dit ook kennen/hebben/leuk vinden.
Tenslotte kunnen de kinderen iets over zichzelf vertellen.

- Wie 'm heeft mag vertellen

Neem een voorwerp om mee te gooien, bijvoorbeeld een bal of pittenzakje bij oudste kleuters of een voorwerp om door te geven, bijvoorbeeld een knuffel.
Je hebt eerst zelf de bal of de knuffel. Vertel één ding over jezelf. Daarna gooi/geef je het voorwerp door. Het kind wat de bal of knuffel heeft mag nu iets over zichzelf vertellen. Dat kind geeft/gooit weer verder en een volgend kind mag vertellen enz.
Leuk alternatief: bol wol die kriskras door de klas gaat en steeds verder afrolt.

- Spiegel spinnenweb

Nodig: een bol wol.
Je geeft een kind de bol wol of begint zelf. Dat kind noemt iets van zichzelf en een ander dat hetzelfde is, bijvoorbeeld: ik heb een spijkerbroek aan en ..... heeft ook een spijkerbroek aan. Het kind houdt het touw vast en gooit de bol met de andere hand naar dat kind. Nu mag dat kind iets verzinnen wat hij/zij hetzelfde heeft als een ander kind. Zo gaat de bol steeds verder en ontstaat er in de kring een spinnenweb. Als dit goed gaat kun je overgaan op niet zichtbare dingen, zoals "ik heb een zusje en ..... heeft ook een zusje", "ik heb thuis een hond en ...... heeft ook een hond", "ik houd van voetballen en ...... houdt ook van voetballen".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
plak een sticker achter op hun rug met een dier erop.
Zet al die dieren op het schoolbord met de naam van de leerling erachter. Let bij het opnoemen van de naam het kind het bijpassende dierengeluid maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet helemaal duidelijk wat je bedoelt. Wil je vooral jezelf introduceren of moeten de kinderen onderling elkaar leren kennen?
Wat bijvoorbeeld erg leuk is:
Je zit/staat in een kring, je noemt de naam van een ander en gooit die een knuffeldier (o.i.d.) toe. Je onthoudt naar wie je gegooid hebt. Zo wordt het ding rondgegooid tot iedereen aan de beurt is geweest. Nog een rondje, waarbij dezelfde route gevolgd wordt. Als dit vlot verloopt en alle namen al enkele keren de revue zijn gepasseerd, breng je een tweede knuffel in het spel, die dezelfde route volgt.
Dit spel heb ik een aantal keren gespeeld met een nieuwe groep, maar ook wel eens met de ouders van de kinderen tijdens een kennismakingsavond.
Je leert snel alle namen en het is heel hilarisch.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Krantenmeppertje:

Alle kinderen zitten in een kring en ééntje staat in het midden met een opgerolde krant. Noem een naam en degene in het midden moet zo snel mogelijk diegene (zachtjes) met de krant op de knie tikken. Als degene van wie de naam genoemd werd een andere naam noemt voordat hij op de knie getikt is, moet de tikker naar de nieuwe naam toe. Die kan ook weer snel een andere naam noemen. Als de tikker tikt voordat een naam genoemd is moet degene die zit naar het midden.
Zo leren ze snel de namen kennen en de kinderen vinden het vaak heel spannend!