Bordspelen/Kaartspelen: Schaken. Rokeren/Rokade.

Hoe gaat men precies te werk met een rokade.
Wat is toegestaan en wat niet?

Toegevoegd na 1 minuut:
Uitleg van zowel de lange alsmede de korte variant.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Bij rokeren gaat de koning twee plaatsen opzij: e1 > c1 of e1 > g1.
De toren die nu het dichtst bij de koning staat gaat over de koning heen en wordt direct naast de koning geplaatst: a1 > d1 of a1 > f1.

Voorwaarden:
De rokade mag niet worden uitgevoerd als:

er al een zet met de koning gedaan is
er al een zet met de betrokken toren is gedaan
de koning schaak staat
de koning tijdens het rokeren een veld passeert dat door een vijandelijk stuk bestreken wordt
er een stuk tussen de koning en de toren staat (het is dus niet mogelijk met de rokade een stuk te slaan)
het resultaat zou zijn dat de koning na de rokade schaak komt te staan (maar dat spreekt vanzelf)
De rokade is niet verboden als de koning al eens schaak heeft gestaan.

Wiki Weet Werkelijk Weer Waanzinnig Weel...