Hier bestaan twee theorieën over.
Volgens de eerste theorie zou dit gebruik uit de 16 de eeuw stammen. In Spanje was er een feest dat Zapato (schoen) heette. Begin december verrasten mensen uit de betere kringen tijdens de Zapato elkaar met een "kleinigheidje" , een oorbel of een ring bijvoorbeeld, die in een citroen of een knol werd gestoken. Daarna werd die citroen of die knol in een schoen verstopt. Het gebruik verplaatste zich met de jaren en belandde zo in onze contreien.
De tweede theorie beweert net het tegenovergestelde. Tijdens oogstfeesten werden dankoffers aan de Germaanse oppergod Wodan geschonken. De boer die als laatste zijn oogst had binnengereden kreeg al wel eens een nepcadeautje met een plaagrijmpje bij. Dit gebruik belandde daarna in Spanje tijdens de Tachtigjarige Oorlog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

sinterklaas.
anders moet hij alles zelf doen en daar heeft hij de tijd niet voor