Er zijn twee soorten Maestro debet kaarten:

- Zonder 16 cijferig kaartnummer.
Met deze kaart kan alleen offline betaald worden met de pincode of door middel van een handtekening.

- Met 16 cijferig kaartnummer op de voorkant vermeld.
Met deze kaart kan zowel offline als online betaald worden. (Offline door middel van een pincode of handtekening, online met de Maestro SecureCode.)

De bank beslist voor welke versie ze kiezen en uitgeven aan haar klanten. In Nederland wordt er naar mijn weten enkel gebruik gemaakt van de eerste versie. Hiermee kunt u niet online betalen.

De tweede versie wordt soms uitgegeven in België en de UK. Hiermee kan worden betaald bij een webshop die Maestro of PayPal accepteert (Zie bron 1 en kies voor Belgie of UK). Vrijwel iedere webshop accepteert PayPal.

Alternatieven:

- Een Maestro kaart is altijd gelinkt aan een bankrekening, als u beschikt over internetbankieren en de webshop ondersteund het, dan kunt u ook op deze manier betalen (iDeal of Bancontact/Mister Cash).
- Maak gebruik van een prepaid creditcard (zoals 3V, te koop bij de Primera). Deze is overal te gebruiken waar een creditcard geaccepteerd wordt.

(18+)
- Gebruik een creditcard (zoals Visa, MasterCard, e.d.)
- Registreer een PayPal account en link uw bankrekening eraan.