Steam is een distributieplatform ontwikkeld door Valve Corporation, hoofdzakelijk bedoeld voor computerspellen. De eerste versie werd uitgebracht op 12 september 2003, met als oorspronkelijk doel het verspreiden van updates voor Counter-Strike te vereenvoudigen. In 2018 had Steam 90 miljoen maandelijks actieve gebruikers en in januari 2019 verscheen het 30.000e spel op het platform.
Met de komst van snelle internetverbindingen in veel huishoudens en het betrouwbaarder worden van betalingen via het internet is het mogelijk geworden om games tegen betaling te downloaden en deze vervolgens te kunnen spelen. Men betaalt dus niet langer voor de cd of dvd met daarop de software, maar voor het recht om het spel te spelen.
De meeste spellen die gebruikmaken van Steam zijn ook (nog) gewoon op cd of dvd in de winkel aan te schaffen. Deze dienen echter via Steam geactiveerd te worden middels de bijgeleverde productcode. Wanneer een productcode door een Steam-abonnee is.
geactiveerd kan deze code niet meer door anderen geactiveerd worden.
Steam-premiumsleutels zijn codes die gebruikers kunnen invoeren om een game op Steam te activeren, net zoals een normale cd-sleutel wordt gebruikt om piraterij te beteugelen. Zodra een game op Steam is geactiveerd, kun je deze downloaden en spelen alsof je hem in de Steam-winkel hebt gekocht.