EA wil gamers extra laten betalen voor tweedehandsgames

---Informatie---
Uitgever Electronic Arts gaat een 'EA Online Pass' invoeren. Dit systeem zou grote gevolgen hebben voor de tweedehandsmarkt gezien die pass ervoor zal zorgen dat je zal moeten betalen om met een tweedehandsgame online te kunnen. De eerste eigenaar van het spel zal bij de game een coupon vinden met een code om online te gamen, maar die code vervalt echter na ingave waardoor een nieuwe eigenaar niet meer online kan. Die moet dan een nieuwe code aankopen.

Zo'n tweede toegangscode zal voor tien dollar de deur uitgaan en lijkt zo sterk op de 'Bonus Content'-vouchers. Die doen ongeveer hetzelfde maar dan voor extra content voor de game. Heeft de speler voor je al de content gebruikt, dan kan je voor tien dollar de content opnieuw verkrijgen op jouw account. Gamers die op deze manier een tweedehandsgame kopen zijn met andere woorden nog eens verplicht om tien dollar extra te spenderen om de game online te kunnen spelen of om de bijhorende content te verkrijgen. EA zelf ziet het systeem als een aanvulling voor de tweedehandsmarkt door een betere band op te bouwen met de nieuwe eigenaar van het spel. Volgens de uitgever is het fair dat de nieuwe eigenaar ook zijn deeltje van de koek betaalt om van de diensten gebruik te kunnen maken.

EA wil het systeem snel uitrollen (Q4 2010)
--------------------------------------------------------------

Nu is mijn vraag: MAG DIT volgens de Europese wetgeving?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Games

Het beste antwoord

Ja, dat mag. Je betaalt dan in feite niet eens zozeer voor de game, maar voor de licentie. Het schijfje met het stukje software daarop zijn de kosten niet, en geen enkel spel heeft het eeuwige leven - ook niet online. Als het ineens uit de lucht is, heb je ook geen poot om om te staan en niks meer aan je CD. Ik heb hier meerdere wat oudere spellen liggen, waar je online niks meer mee kan inmiddels.

Je praat dus over twee verschillende producten : het schijfje met het spelletje, en de licentie om online te mogen spelen (de toegangscode). Uiteraard mogen ze ook voor die licentie laten betalen ; voor niks gaat tenslotte alleen de zon op. En dan zit hem de knee dus vooral in je voorlaatste zin : volgens de uitgever is het air dat de nieuwe eigenaar ook zijn deeltje van de koek betaalt om van de diensten gebruik te maken.

Als je een tweedehandsspel koopt, gaan er namelijk alleen wat centjes naar de vorige eigenaar van het spelletje. Degene die de online diensten faciliteert, die er bij horen, ziet er niks meer van terug. Die moet dus dan in feite voor niets online spelmogelijkheden faciliteren. En dat zijn ze niet verplicht ; daar mogen ze zeker een -overigens in mijn ogen behoorlijk kleine, want eenmalige- bijdrage voor vragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
Goed verhaal. Maar... het maakt voor de fabrikant natuurlijk niet uit of speler/eigenaar A 10 jaar van de online faciliteiten gebruik maakt, of speler/eigenaar A eerst 5 jaar en daarna speler/eigenaar B 5 jaar. Een klein detail, maar ik dacht, kom, ik gooi het even in de groep.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor de fabrikant misschien niet, maar spellen hebben eengemiddelde levensduur, die verlengd wordt door het overdragen van het spel aan een nieuwe eigenaar. Overigens is die levensduur maar zelden langer dan een jaar, meestal korter. In theorie zou dus ook al binnen een jaar een nieuwe eigenaar kunnen opduiken, maar de vorige zou tegen die tijd allang zijn uitgespeeld en geen gebruik meer maken van de online diensten. Je kunt er nu eenmaal niet vanuit gaan dat je met een spel ook een onbeperkte, eeuwigdurende licentie hebt voor online gamen. Op je eigen PC mag je natuurlijk nog steeds larry en Kings Quest spelen als je dat leuk vindt (zelfs de antikopieercodes staan inmiddels gewoon bij de uitgever op internet waar je het spel ook gratis mag downloaden), maar dan praat je over een totaal ander soort gamen. Online gamen is echt afhankelijk van de community. Het spel zelf en de mogelijkheid online te gamen zijn dus uiteindelijk twee totaal verschillende dingen. En licenties zijn wel vaker niet tweedehands overdraagbaar.