hoe maak je ramgeheugen vrij?

ik speel minecraft op mijn laptop en als ik dan op een server zit zegt hij out of memory ik weet dat ik hem kan upgraden naar een groter geheugen maar vroeg me af of er ook opties zijn om mijn ram op te schonen k weet dat google niet oplatenstaan of skype tijdens minecraft niet werk andere opties?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Games
1K
SimonV
7 jaar geleden
Als je via [CTRL] [SHFT] [ESC] naar Processen gaat, zie je dan een proces dat veel geheugen inneemt?

Antwoorden (1)

Het is een misleidende melding afkomstig van Java. Het kan inderdaad zijn dat je te weinig geheugen hebt, maar tegenwoordig heeft iedereen minimaal 4GB in z'n laptop zitten. Indien er niet meer dan 4GB geheugen in zit dan zou je het mincraft.exe process meer geheugen kunnen toewijzen in runtime, dit doe je als volgt: Je opent notepad en plakt de volgende regel hier in: java -Xmx2048M -Xms2048M -jar “minecraft.exe”
dit tekstbestand bewaar je in de folder waar ook minecraft staat en mag je noemen wat je wilt, maar de extensie MOET eindigen op .bat
Je kunt de waarde van 2048 verhogen in stappen van 1024, let wel je moet dit geheugen wél echt fysiek hebben. 2048 = 2GB en 3072 = 3GB en 4096 is 4GB enz. enz.
Indien je beschikt over meer dan 4GB geheugen dan heb je vrijwel zeker ook een 64bit OS, hier hoort ook een 64bit Java geïnstalleerd te zijn. Echter kun je prima in een 64bit OS met een 32bit Java(JRE/JVM) uit de voeten, maar loop je tegen dit soort rare meldingen aan... Dus 64bit OS dan ook 64bit Java(JRE/JVM)
Hoe je kunt checken hoeveel geheugen je werkelijk bezit wordt al verteld in de reacties...