Ben je gameverslaafd als je iedere dag wilt gamen en geirriteerd raakt als je dat niet doet?

Ik game eigenlijk iedere dag wel. In het weekend meer als doordeweeks, maar minstens wel 2.5 uur per dag, gemiddeld.
Ik logeer nu een tijdje bij mijn ouders en daar staat een redelijk oude computer, die niet de games draait die ik gewend ben te spelen.
Ik probeer wat anders te doen, zoals een film kijken, of wat te lezen, maar het gaat me lastig af. Dit is dag twee zonder gamen en ik verveel behoorlijk, weet niet wat ik met mijn tijd moet doen, etc.

Ik laat verder mijn studie niet lijden onder mijn gamegedrag, of iets. Ik ga gewoon iedere dag naar school en als ik daar ben ben ik verder niet met gamen bezig, maar veel van mijn vrije tijd besteed ik aan gamen.

Ben ik verslaafd? Of is dit gewoon simpelweg mijn manier van vrije tijd invullen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Games
2.2K
Ritsuka
7 jaar geleden
zorg voor een afleiding buiten je huis, sporten, hardlopen, fietsen of zo. dan ben je echt lekker bezig.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is gedrag dat uiteindelijk zou kunnen uitmonden in een verslaving, en als je verstandig bent laat je het niet zo ver komen. En dan is het vaak niet eens meer een verslaving, maar een vlucht omdat je echt niks anders meer weet te doen en ook niet meer KUNT doen omdat je allerlei deuren achter je dicht hebt gegooid.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
iedereen reageert anders op bepaalde dingen. ik bijvoorbeeld kan 7 uur achter elkaar gamen zonder iets te merken (behalve een beetje lui/moeheid). maar het zit m in dat je bijna elke dag aan het gamen bent. het wordt dan een soort routine en dat merk je als je niet aan het gamen ben

Het beste antwoord

Verslaafd vind ik een groot woord ; daar is eigenlijk pas sprake van als je geen normaal leven meer kunt leiden. Je bent het echter duidelijk wel heel erg gewend, en echt geirriteerd/gefrustreerd raken als je het niet kunt doen, is wellicht ook een beetje VERwend.

Als dit het enige is dat je wilt doen in je vrije tijd en je verder niet echt andere hobby's of interesses hebt, is dat natuurlijk je goed recht en ook niet meteen verontrustend, maar het lijkt me wel een beetje armoedig. Want je wilt toch meer uit het leven halen dan alleen gamen ?

De oplossing zit hem dan ook niet zozeer in het jezelf dwingen minder te gamen, maar om MEER andere activiteiten te ontplooien, met name sociale activiteiten. Dan ga je het ook vanzelf minder missen, en weet je een beetje wat de alternatieven zijn als dat gamen om welke reden dan ook (tijdelijk) wegvalt.

Verbreed je horizon. Verrijk je leven.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
tinus1969
7 jaar geleden
@Marleen, jes chrijft 'Verslaafd vind ik een groot woord ; daar is eigenlijk pas sprake van als je geen normaal leven meer kunt leiden.'
Maar dat is niet waar: Zie mijn antwoord. Er zijn heel wat mensen die een 'normaal' leven hebben met een verslaving.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Oke, laten we het dan op een "niet -problematische verslaving" houden. Ik kan mijn rookverslaving ook uit-ste-kend combineren met een normaal leven ;-) Maar van gameverslaving spreken we vooral als iemand daarvoor zichzelf, zijn omgeving, zijn werk en school verwaarloost, en daar lijkt hier nog geen sprake van . Met wat pech kan hij wel die kant op gaan - vooral als hij zijn sociale leven niet wat opkrikt. Het woord "verslaving" gebruik ik liever niet, omdat dat voor veel mensen een excuus is om hun problemen NIET aan te pakken ; "ik kan er niks aan doen ik ben nu eenmaal verslaafd". Maar ZO werkt het niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hartelijk bedankt voor dit antwoord.
Ik heb dus niet zozeer te kampen met een verslaving, maar wel met een ietwat beknopte vrijetijdsbesteding. Iets waar ik aan kan werken, alsnog.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik denk het wel. NOG wel. Het is natuurlijk wel iets om in de gaten te houden, en als het even kan te voorkomen.

Andere antwoorden (5)

Ja, je bent verslaafd. Volgens wikipedia is er sprake van verslaving zodra een persoon fysiek en/of mentaal van een gewoonte of stof afhankelijk is, zodanig dat hij/zij deze gewoonte of stof niet, of heel moeilijk los kan laten.

Uit je eigen verhaal blijkt dat daar sprake van is.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wikipedia is geen goede bron, iedereen kan er alles opzetten.
Ik ben geen expert, laat ik dat even voorop stellen.

Als ik je omschrijving lees denk ik niet dat je verslaafd bent.
Wanneer je verslaafd zou zijn zou je je studie verwaarlozen en alles in het belang van gamen stellen.

Ik raak geïrriteerd wanneer mijn e-book niet opgeladen is. Lees ik nu erg graag of ben ik verslaafd aan lezen?

Jij kunt gewoon erg blij worden van gamen. Prima!

Wanneer je niet meer zonder kunt (en dat gaat echt wel wat verder dan je alleen maar vervelen), ja dán moet je je eens ernstig achter de oren krabben.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja bent hard op weg om verslaaft te raken..zoek hulp
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat? Omdat ik graag lees?
Ritsuka
7 jaar geleden
@Turrebo ik denk dat de reactie van harriet bedoeld is voor de vraagsteller
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zou je denken? ;-)
Wanneer iemand vele uren per dag bezig is met gamen spreekt men nog niet van een verslaving. Tegenwoordig is gamen één van de meest populaire bezigheden. Wanneer pubers de kans krijgen om veel tijd te besteden achter de computer, is de kans groot dat ze dit ook doen. Als je geen verslaving hebt, kun je gerust het gamen even stopzetten en de tijd vullen door een andere leuke activiteit. Men spreekt ook van een verslaving wanneer je niet meer kunt stoppen na enkele uren. In plaats van te minderen wil je steeds meer gamen. En wanneer er niet gespeeld wordt, zijn zijn gedachten vaak wel bij het spel. Wanneer deze jongeren begrensd worden in hun mogelijkheden om te gamen, raken ze hiervan erg overstuur en kunnen agressief reageren. Ook schoolresultaten minderen en gamen wordt dan vaak boven uitgaan met vrienden verkozen. Dan kun je wel spreken van een verslaving.

Uit eigen ervaring durven ouders wel eens onterecht zeggen dat je verslaafd bent terwijl je dat helemaal niet bent. Als ik echt niets anders te doen heb hang ik ook gemakkelijk enkele uren voor de pc of console. In jouw geval is het geen verslaving maar een bezigheid om de tijd op te vullen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
je houd gewoon erg veel van gamen.. dit hoeft niet per se een verslaving te zijn. probeer wat met vrienden af te spreken bijvoorbeeld om de stad in te gaan.

wat kan je allemaal doen als je je verveeld?
http://www.alsjejeverveelt.nl/gratis-ideeen-voor-als-je-je-verveelt/gratis-dingen-die-je-kunt-doen-als-je-je-verveelt/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee, je bent absoluut niet verslaafd. Het is logisch dat jij je met je hobby wil bezighouden. De ene leest en doet zijn best op school.
Jij gamed en doet je best op school.
Niks mis mee. Voor de verandering zou jij ook een gezelschap spel zoals Katan met je ouders kunnen spelen.