Hoe belangrijk is een CPU tegenwoordig voor gamen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Games
1.4K
gvrox
8 jaar geleden
Nog steeds heel belangrijk, zonder CPU kun je niet gamen ;)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
de keuze voor een cpu ligt aan welke games jij wilt gaan spelen. als voorbeeld: minecraft vraagt veel van je cpu terwijl GTA V veel vraagt van je GPU. toch raad ik aan om minstens een intel i5 te nemen of iets in die klasse.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat ligt nogal aan de game die je speelt en op welke settings of op welke framerate je doelt. En natuurlijk (maar dat is opendeurentrapperij) in combinatie met welke GPU je speelt. http://nl.hardware.info/reviews/6223/39/intel-core-i7-6700k--core-i5-6600k-skylake-review-6de-generatie-core-cpus-getest-benchmarks-gtx-960--980-far-cry-4 Kijk bijvoorbeeld naar de resultaten 960 - Ultra settings en 980 - ultra settings.
Bij de 960 maakt het als je op ultra speelt weinig uit welke CPU je koopt, bij de zwaardere 980 GPU (die je CPU dus meer belast met het aanvragen van data), zie je dat een snellere processor wel loont, maar in dat geval is elke huidige Intel voldoende ZELFS een dualcore i3. Stel dat je een 144hz monitor hebt gekocht omdat je supercompetitief shooters speelt, dan loont het behoorlijk om een zwaardere CPU te nemen. Dat zie je dan weer als je naar de medium setting resultaten kijkt. Dan wordt het voor de GPU gemakkelijk en hangt alles af van de CPU. Je ziet dan de logische omgedraaide trapvorm in de grafiek met duurdere processors bovenaan. http://www.gamersnexus.net/game-bench/2182-fallout-4-cpu-benchmark-huge-performance-difference
Deze grafiek laat een mooie omgekeerde trap zien. Maar dat wordt dan weer vooral aan de slechte engine geweten. Kan zijn maar mensen die in een i7 hebben geïnvesteerd hebben er wel het profijt van. Maar uiteindelijk is het toch vooral de GPU die vaak het grootste aandeel heeft.
http://nl.hardware.info/reviews/5621/15/nvidia-geforce-gtx-980--970-review-incl-ultra-hd-benchmarks-metro-last-light
Waar bij CPU het vaak voorkomt dat investeren geen hogere prestaties geeft is dat bij GPU's veel minder het geval, (of wel je ziet vaker de trapvorm bij GPU's) Zelf heb ik een i5 genomen, prijs/prestatie gewijs vaak de beste oplossing. Een i3 is af te raden omdat steeds meer games goed gebruik maken of zullen gaan maken van 4 cores. Wat vooral weinig uitmaakt is elke generatie upgraden naar de vergelijkbare CPU (i5 36xx>46xx). Soms heeft dat zelfs een negatief effect.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt. Ik zelf heb een 3570 i5, maar heb het gevoel dat deze icm mijn MSI 970 niet lekker loopt ofzo.
Genoeg FPS maar toch een ander gevoel dan op mijn gaming laptop met 970m en i7 6700hq
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat is vreemd. Een laptop variant (970m vs 970) is onvergelijkbaar. Een desktop variant is veel sneller. Ook de i5 desktop zal sneller zijn dan de laptop i7. Wellicht loop je tegen een ander probleem aan. En dat zou een (micro)stutter of ander beeld probleem kunnen zijn. Liefst speel ik 60FPS locked en VSync=ON. Dan loop je exact gelijk op je beeldscherm en heb je het vloeindste beeld zonder tearing.
(Vaak zorgt V-sync aanzetten al voor een framelock) Vaak zal je wel even terug moeten gaan in settings. Anders zou je zelfs 30FPS locked kunnen proberen. Je wil niet weten hoeveel ik in games heb lopen klootviolen voor ik het speelbaar heb gekregen (of PS3 spellen nooit heb gespeeld vanwege tearing). Als je niet snapt wat ik allemaal ratel, zeg het dan. Of probeer beter uit te leggen wat het probleem is wat je ervaart.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Tearing:
https://www.youtube.com/watch?v=jVAFuUAKPMc (op te lossen door V-sync aan te zetten)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Misschien handig te vermelden, ik heb een 144hz scherm.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waarom?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
G-sync? of Freesync?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
https://www.youtube.com/watch?v=1CvoHXzaHKY Misschien dat het helpt om te locken op 72 FPS (helft van 144hz).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zou niet zo snel een 144hz scherm kopen. Dan zit je dus met het feit dat je veel meer dan 144fps gemiddeld moet draaien om op 144fps te kunnen locken. En veel games zullen dat niet eens ondersteunen. Heb je nog een oud 60hz scherm staan wellicht? Moet je die eens aansluiten en kijken wat het verschil voor je doet. (zorg dat je dan 60 locked/vsync aan zet)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
BenQ XL2411Z
Had ik gekregen en voor mijn gevoel gamed enz het scherm veel ''smoother'' Vsync zorgt toch juist voor stotteringen enz?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Of het beeld vloeiender loopt zal liggen aan de uitgestuurde aantal frames van je GPU. Als de hoger is dan 60 dan kan je idd een vloeiender beeld verwachten. Echter moet je dan wel een hoop settings verlagen. http://benq.nl/product/monitor/xl2411z/ Volgens de site zou de monitor op 100 en 120 hz ingesteld kunnen worden (zit er speciale software bij?). Vsync zorgt toch juist voor stotteringen enz? Nee Vsync verhelpt tearing. Dat wat je ziet in de link. Ik kan niet zonder, ik haat tearing. Het zorgt er wel voor dat je iets minder fps krijgt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit kan ik doen in de beeldscherminstellingen. 60->100->120->144hz
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Stel eens in op 60hz. V-sync aan in de game. Kijk een welke fps je draait? Met FRAPS ofzo.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
heb je G-sync of Free -sync?

Antwoorden (1)

nog steeds redelijk belangrijk, want je weet natuurlijk; zonder cpu, geen gaming. toch is de laatste jaren de gpu steeds belangrijker geworden voor goede graphics, maar je kan wel zeggen dat er een groot verschil is tussen een i7 of een pentium