is softonic veilig?

ik heb programma's gedownload maar ik weet niet of het veilig is omdat sommige mensen zeggen dat het niet veilig is.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Games
5.5K

Het beste antwoord

Echt veilig is het niet.
Je moet ontzettende oppassen dat je geen malware meeïnstalleert.
Als je goed oplet en niet per ongeluk iets aangevinkt laat staan of aangeeft iets te installeren waar je helemaal niet om gevraagd hebt, is het wel "veilig".

Toegevoegd na 9 minuten:
"Tegenwoordig is steeds meer gratis te downloaden software gecombineerd met gesponsorde (extra) software via een zogenaamde wrapper of downloader wat optioneel al dan niet geheel ongevraagd zonder uw toestemming op uw computer wordt geïnstalleerd.

Dergelijke software kan dan ook geclassificeerd worden als PUPs wat een afkorting is voor Potentially Unwanted Programs en letterlijk vertaald dus gewoonweg potentieel ongewenste programma’s betreffen. En dit soort software wilt u natuurlijk liever niet op uw computer, u heeft er immers ook vaak niet om gevraagd dat er allerlei extra software, al dan niet adware of spyware en andere dubieuze programma’s op uw computer worden geïnstalleerd.

In de meeste gevallen gaat het om een toolbar, of een stukje software wat uw startpagina en zoekmachine van uw browser wijzigt, maar ook browserexetensies zoals plug-ins en add-ons voor Firefox en Google Chrome kunnen zich ongevraagd op uw computer nestelen, en de instellingen van uw gebruikte browser aanpassen waardoor u bijvoorbeeld continu tijdens het surfen allerlei onderstreepte links in teksten te zien krijgt die linken naar gesponsorde links. Maar ook reclame pop-ups of ongewenste advertenties die worden weergegeven op websites kunnen de oorzaak zijn van dergelijke."

Toegevoegd na 24 minuten:
Ikzelf download nooit iets van Softonic, maar direct van de site van de makers van een programma. Daar heb je de grootste kans op een "schone" versie, al is het ook dan soms oppassen geblazen...
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Inmiddels heb ik al aardig wat programma's van softonic gedownload en in gebruik. Wel moet je oppassen dat je er geen ongewenste andere programma's mee binnenhaalt. Kijk goed waar vinkjes ingevuld zijn, en haal die weg als die bij zogenaamd aanbevolen om mee te downloaden staan. En laat wel een virusscanner meelopen, want de laatste keer heeft de mijne een 'bedreigend' onderdeel verwijderd.
9 jaar geleden
Toen ik voor het eerst Softonic gebruikte,
Kreeg ik allemaal rotzooi op mijn pc.
Omdat ik de vinkjes aan heb laten staan.
Het is dus verstandig om de vinkjes uit te zetten. Wat ze ook bij de andere antwoorden zeiden. Maar als mijn computer langzaam is. Gebruik ik ADWCleaner. Om dus alle slechte programma's van mijn computer af te gooien.