Wat moet ik doen met mijn computer?

Ik heb een probleem met mijn computer, als ik game dan kan ik een tijdje gamen en dan houdt mijn computer er mee op. En dan niet gewoon uit, maar een heel vreemd scherm een nog vreemder geluid. Op deze manier: http://yfrog.com/kkjhfrnj weet iemand wat dit is?

Toegevoegd na 1 minuut:
Specificaties:
Intel E5500 Dual Core @ 3.00Ghz (Geen OC)
nVidia Geforce 9800GT 512mb (Palit)
4GB Kingston HyperX DDR2

Toegevoegd na 1 minuut:
Het is van de laatste paar maanden dat hij dit doet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Games

Het beste antwoord

Dit heeft alles weg van het crashen van de PC (CPU of grafische kaart) vanwege oververhitting.

Probeer eens een monitor te draaien die de temperatuur in de gaten houdt. Als je computer bijvoorbeeld na tien minuten crasht, kun je na zeven of acht minuten gamen snel even kijken hoe heet hij is geworden.

Toegevoegd na 1 minuut:

Wordt hij inderdaad te heet, dan kun je een extra ventilator monteren, of zorgen dat de dradenbundels de luchtstroom niet blokkeren.

Als je PC erg stoffig is, is schoonmaken ook een optie.

Sommige PC's koelen beter wanneer je de kast openmaakt (zijpaneel eraf, als dat bij jouw kast kan). Andere PC's koelen juist beter wanneer de kast dicht zit, omdat alleen dan de luchtstroom op de juiste manier langs alle componenten blaast.

Toegevoegd na 3 minuten:

Verder kan het natuurlijk zijn dat je tegen de grenzen van de specificaties aanzit. Dat wil vooral gebeuren wanneer je je systeem hebt overgeklokt. Dan wordt bijvoorbeeld het geheugen al uitgelezen voordat de informatie klaarstaat - en dat gaat op een gegeven moment vreselijk mis.

Een andere optie is dat je tegen de grenzen van je voeding aanloopt. De spanning zakt dan in tot nabij het minimum, en op een gegeven moment trekt-ie het niet meer.
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Poeh, dan wordt-ie wel moeilijk. Alleen bij het gamen, zeg je. Dus alleen als je de computer op een bepaalde manier zwaar belast. Ik zou toch eens een burn-in-test een paar uur laten draaien. Zo'n test belast één voor één de onderdelen van de PC. Op die manier ontdek je welk onderdeel bij jou de zwakke plek is. Bijvoorbeeld eerst de CPU alleen maar optellingen laten doen, dan de CPU alleen maar vermenigvuldigingen laten doen, dan veel nullen naar het geheugen schrijven, dan veel enen naar het geheugen schrijven, dan de harde schijf belasten, dan diverse patronen naar de videokaart schrijven, dan de videokaart opdracht geven lijnen te tekenen, dan de videokaart opdracht geven vlakken te vullen, enzovoort. Soms kan het ook helpen alle onderdelen (RAM, de diverse kaarten, alle stekkertjes) even goed aan te duwen. Of nog beter: even los te trekken en dan weer goed vast te zetten. Dat laatste schraapt namelijk ook eventuele corrosie van de contacten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Afhankelijk van hoe lang het duurt voordat het misgaat ziet dit er uit als mogelijk foutief geheugen op je grafische kaart. Als dat het niet is, is het 100% oververhitting zoals Cryofiel aangeeft.
Cryofiel
12 jaar geleden
Tja... Het zou nog een probleem in dat ene spel kunnen zijn. Heb je dit alleen bij één bepaald spel, of gebeurt het bij meerdere spellen op een vergelijkbare manier? Het enige andere dat ik nog kan bedenken is een probleem in een controller. Bijvoorbeeld een joystick, of een autostuur, of wat je ook maar gebruikt bij het gamen. Als de controller daarvan niet helemaal lekker is, kan dat ook problemen geven - en die controller is bij de burn-in-test niet getest. Hetzelfde geldt overigens als je interruptconflicten hebt.