waar staat de naam 8-bit voor?

ik weet alleen dat 8-bit vroeger was

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Games
6.3K

Het beste antwoord

Ik wil toch een wat uitgebreide antwoord geven. Eerst even de definitie van bit uit wikipedia:

"De bit is de kleinste eenheid van informatie, namelijk een symbool of signaal dat twee waarden kan aannemen: aan of uit, ja of nee, hoog of laag, geladen of niet-geladen. Het binaire talstelsel stelt deze waarden voor met 1 en 0."

8 bits is (niet toevallig) bij de meeste computers de kleinste hoeveelheid informatie die je naar en van het geheugen (en langs de processor) kunt sturen. Een groepje van 8 bits heet ook wel een byte.

In de vroegste PC's was 8 bit ook de maximale hoeveelheid informatie, 8 enen of nullen) die je kon versturen naar de processor en ook de maximale grootte van de informatie die een (8 bit) processor in één cyclus kon verwerken.

Tegenwoordig wordt 64 bit gangbaar, waarbij een 'woord', de hoeveelheid informatie die in één cyclus verwerkt wordt, uit een combinatie van 64 enen of nullen bestaat.

Maar 8 bit staat dus voor een systeem dat gebruik maakt van 'woorden' die uit 8 'tekens', bits, bestaan. Zoals Jelle al aangeeft kun je hiermee 256 verschillende woorden maken.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

8 bit is een aanduiding voor het aantal plaatsen dat een binair getal aan kan nemen (8 plekken 'aan' of 'uit' = 2^8 mogelijke combinaties). Dit is vooral bij computers van belang. Naarmate de hoeveelheid informatie toegenomen is, en de complexiteit van computers toegenoemen is, is de wens voor meer plekken toegenomen. De nieuste machines draaien tegenwoordig op 64bit, dus 2^64 combinatiemogelijkheden.