Hoe komt het dat je verslaafd wordt?

Ik bedoel dan niet verslaafd aan alcohol, drugs of roken, want dat zijn stoffen die je lichaam gebruikt, maar ik bedoel verslaafd aan een spel op de computer of iets anders...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Games

Het beste antwoord

Naast de lichamelijke verslaving, waar jij op doelt in je toelichting, is het grote 'gevaar' in verslaving de geestelijke afhankelijkheid. Er verandert iets in je hersenen oiv. het veelvuldig gebruik/misbruik? van een genotmiddel : er wordt een soort 'bruggetje' gebouwd naar het genotscentrum, waardoor een dosis van 'jouw' middel gelijk naar dat genotscentrum gaat.
Dus 1 haaltje aan een cigaret, 1 chocolaatje in je mond, 1 slokje champagne, en je wilt gelijk meer...

Daarin verschilt dus een verslaafde met een niet-verslaafde, die dit 'bruggetje' niet heeft, en dus gewoon kan zeggen : nu is het genoeg....
Een verslaafde heeft nooit 'genoeg', en zal doorgaan te 'gebruiken', zolang er nog íéts van het middel is.

En als je dus niet lichamelijk verslaafd bent, maar alleen geestelijk, zoals bij gokken en gamen, wil je meer en meer en meer....en weer en weer en weer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en het bruggetje wordt gelegd omdat je er eerder te veel van hebt gehad?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niet het 'teveel' eens een keertje bouwt het bruggetje, maar het met heel grote regelmatigheid (dagelijks...) gebruiken. Als je elke dag iets doet omdat het je een lekker gevoel geeft en je blij maakt, groeit het bruggetje langzaam, tot je aan een punt komt, dat je dag gewoon niet 'goed voelt', als je een dag moet overslaan (of een weekend, of hoe jouw regelmatig gebruik is)
Mensen kunnen nou eenmaal ook verslaafd raken aan eten, of nieuwe dingen kopen - in dat laatste geval pakken ze vaak niet eens de plastic tasjes uit en laten de prijskaartjes eraan hangen : het 'bruggetje' vraagt niet eens meer om het genieten van het nieuwe ding, maar om het kopen ervan.

Andere antwoorden (6)

Er zijn sterke aanwijzingen dat die verslavingen gerelateerd zijn aan elkaar. As je toegeeft aan die verslaving wordt een stofje aangemaakt in je lichaam waar je niet meer zonder kan. Tenzij je afkickt natuurlijk.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal mee eens. Dat zijn opiaten zoal endorfine en dopamine. Deze stoffen zijn betrokken bij hoe je je voelt en daar wordt je ook afhankelijk van. Geestelijke verslaving is in dat licht dus ook biologisch te verklaren.
Vaak is het een ontsnappen aan de werkelijkheid.
Je vlucht in iets omdat je iets onderdrukt waar je niet aan wilt denken.
Eigenlijk is dat met elke verslaving zo.
Men veroordeeld een drugsverslaafde maar een andere verslaving is voor die persoon net zo erg waqnt het komt allemaal op het zelfde neer.Alleen is het lichamelijk veel slechter als het met de gezondheid te maken heeft.
Je gaat sneller achteruit door drank en drugs dan de computer.Maar het is een pot nat.
Onderdrukken van emotie`s.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat je telkens hoger wilt komen, en als je dat serieuzer gaat nemen, word je snel verslaafd aan o'n spel.
Als je alleen maar denkt; "Ik wil gamen". Of zoiets dergelijks ben je verslaafd aan dat spel

Toegevoegd na 56 seconden:
o'n spel = zo'n spel ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bijv. Als je het spannend vindt en dan wil je maar door gaan en door gaan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verslaving kan 3 oorzaken hebben:
De eerste oorzaak is erfelijkheid.
De tweede oorzaak is bepaalde problemen waardoor men wil ontsnappen aan de werkelijkheid.
De derde oorzaak is een hoge verslavingsgevoeligheid.
(men raakt sneller verslaafd aan een bepaald middel dan een gemiddeld ander mens)

De vorm van verslaving maakt niet uit, de een is gevoelig voor drugs, de ander voor gamen of alcohol.

Waar het feitelijk om gaat is dat men sneller en makkelijker naar een bepaalde drug grijpt en verslaafd raakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou ik ben anders al aardig verslaafd aan deze site...elke dag moet ik even checken of er nog wat te ver/melden valt...

In wezen is elk spel/computerverslaving een vorm van nieuwsgierigheid en een drang om beter en beter te worden....tot je op een ochtend wakker wordt en zelfs je kop koffie/thee koud laat worden....