Volgens de Christenen niet:
http://www.goedbericht.nl/OT/Genesis/2-ziel.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toen ik 20 jaar geleden voor het eerst bij mijn zanglerares binnenkwam zei ze: " Je hebt je katten meegenomen!"
Toen ik haar niet begrijpend aankeek, beschreef ze mij tot in ieder detail alle 4 de katten die ik gedurende mijn leven heb gehad en inmiddels waren gestorven.
Ik weet nog dat ik het er helemaal warm van kreeg en er bijna van moest huilen.
Diep in mijn hart heb ik altijd geweten dat mijn 4 schatten me niet hadden verlaten.

Die zangpedagoog bleek paranormaal begaafd te zijn.
Zij heeft mij met haar plompverloren mededeling doen inzien hoezeer ook dieren een ziel hebben en dat zelfs na hun dood nog laten merken hun baasjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens sommigen zijn ze wel vaak zielig. En dat kun je niet zijn als je geen ziel hebt. Dus ja.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, daar geloof ik wel in. Evenals het boeddhisme daar in geloofd.

Volgens sommigen is de ziel van een dier een lagere rangorde als een ziel van een mens. Ik geloof daar niet in en ik geloof zelfs dat een ziel van een mens na de dood kan reïncarneren in een dier.

Ik ga zelfs nog een stapje verder en denk dat zelfs bomen, planten, enz een ziel hebben. Zelfs stenen en materie, maar ik geloof dat ik daarin alleen sta.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen en dieren zijn zielen,ze hebben geen 'onsterfelijke ziel.

Kijk eens hoe de Bijbel de schepping van de dieren beschrijft.

„Dat de wateren een gewemel van levende zielen voortbrengen”, gebood God.
Op de volgende scheppingsdag zei God: „Laat de aarde levende zielen voortbrengen naar hun soort: huisdieren en zich bewegend gedierte en wild gedierte der aarde naar hun soort” (Genesis 1:20, 24).

Alle levende schepselen, hetzij mens of dier, zijn dus zielen.

En zielen zijn sterfelijk:

(Ezechiël 18:4) . . .Ziet! Alle zielen — mij behoren ze toe. Zoals de ziel van de vader zo eveneens de ziel van de zoon — mij behoren ze toe. De ziel die zondigt, díé zal sterven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik er één heb dan hebben de dieren er ook één, want wij zijn ook perfect éétbaar, alleen mag je geen mens eten want dat is kannibalisme en daarvoor ga je de gevangenis in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt een ziel als je eetbaar bent? Beetje vreemde criteria. Maar ik neem aan dat je ermee bedoelt dat mens en dier niet zo gek veel verschillen, en dat de mens ook een dier is? Als je dat bedoelt, ben ik het er wel mee eens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus een pepermuntje heeft ook een ziel?
Dat is immers ook perfect eetbaar!
Al is het dan geen kannibalisme...
Het begrip 'ziel' is natuurlijk een heel ontastbaar begrip, waarvan het bestaan nog maar de vraag is, en dat waarschijnlijk niet te onderzoeken of bewijzen valt.

Dus kom je niet verder dan wat de religies erover zeggen, mensen hun eigen standpunten, en logica.
Mij persoonlijk lijkt het erg onlogisch dat wij wel zielen zouden hebben, en andere dieren niet. Wij zijn immers ook dieren, en verschillen niet zo gek veel van andere zoogdieren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedereen en alles heeft een ziel. Alles wat ontstaan is door Gods levensadem zal ooit weer naar hem terugkeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Echt wel! Hoe verklaar ja anders dat ze jouw zo goed aanvoelen? Als je eens niet lekker in je vel zit, komen ze gelijk bij je zitten. Ze voelen dus hebben ze een ziel.... Heb steun aan ze, zij nemen je puur zoals je bent, daar zou menig mens nog iets van kunnen leren!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat verstaat men onder de ziel? Men heeft nogal wat verschillende ideeen daarover.
Ruw gezegd heeft, volgens mij, alles wat leeft bezieling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prediker 3: 19 en 20 (uit de bijbel)