Hebben dieren een ziel?

Weet jij het antwoord?

/2500

Volgens de Christenen niet: http://www.goedbericht.nl/OT/Genesis/2-ziel.html

Toen ik 20 jaar geleden voor het eerst bij mijn zanglerares binnenkwam zei ze: " Je hebt je katten meegenomen!" Toen ik haar niet begrijpend aankeek, beschreef ze mij tot in ieder detail alle 4 de katten die ik gedurende mijn leven heb gehad en inmiddels waren gestorven. Ik weet nog dat ik het er helemaal warm van kreeg en er bijna van moest huilen. Diep in mijn hart heb ik altijd geweten dat mijn 4 schatten me niet hadden verlaten. Die zangpedagoog bleek paranormaal begaafd te zijn. Zij heeft mij met haar plompverloren mededeling doen inzien hoezeer ook dieren een ziel hebben en dat zelfs na hun dood nog laten merken hun baasjes.

Volgens sommigen zijn ze wel vaak zielig. En dat kun je niet zijn als je geen ziel hebt. Dus ja.

Ja, daar geloof ik wel in. Evenals het boeddhisme daar in geloofd. Volgens sommigen is de ziel van een dier een lagere rangorde als een ziel van een mens. Ik geloof daar niet in en ik geloof zelfs dat een ziel van een mens na de dood kan reïncarneren in een dier. Ik ga zelfs nog een stapje verder en denk dat zelfs bomen, planten, enz een ziel hebben. Zelfs stenen en materie, maar ik geloof dat ik daarin alleen sta.

Mensen en dieren zijn zielen,ze hebben geen 'onsterfelijke ziel. Kijk eens hoe de Bijbel de schepping van de dieren beschrijft. „Dat de wateren een gewemel van levende zielen voortbrengen”, gebood God. Op de volgende scheppingsdag zei God: „Laat de aarde levende zielen voortbrengen naar hun soort: huisdieren en zich bewegend gedierte en wild gedierte der aarde naar hun soort” (Genesis 1:20, 24). Alle levende schepselen, hetzij mens of dier, zijn dus zielen. En zielen zijn sterfelijk: (Ezechiël 18:4) . . .Ziet! Alle zielen — mij behoren ze toe. Zoals de ziel van de vader zo eveneens de ziel van de zoon — mij behoren ze toe. De ziel die zondigt, díé zal sterven.

Als ik er één heb dan hebben de dieren er ook één, want wij zijn ook perfect éétbaar, alleen mag je geen mens eten want dat is kannibalisme en daarvoor ga je de gevangenis in.

Het begrip 'ziel' is natuurlijk een heel ontastbaar begrip, waarvan het bestaan nog maar de vraag is, en dat waarschijnlijk niet te onderzoeken of bewijzen valt. Dus kom je niet verder dan wat de religies erover zeggen, mensen hun eigen standpunten, en logica. Mij persoonlijk lijkt het erg onlogisch dat wij wel zielen zouden hebben, en andere dieren niet. Wij zijn immers ook dieren, en verschillen niet zo gek veel van andere zoogdieren.

Ja hoor mensen maar ook dieren kunnen immers ziels-gelukkig zijn? (grapje dus!) ;) Maar nu even serieus en natuurlijk hebben dieren een ziel. Als je je subtielere zintuigen zou gaan ontwikkelen dan voel je dat ook meteen. iIder levend lichaam op zichzelf, is eigenlijk ook al een ziel. Al denk ik niet dat je een ziel moet zien als een geheel en je kan dan onderscheiden van lichaam-ziel en de geest ;) Het duidelijkste voor mij is zodra een mens of dier aan het sterven is. Of het nu wel of niet klopt en gepoogd door meerdere ook wetenschappelijke onderzoeken of bv een ziel een soort gewicht of massa kent en zo rond die 21 gram zou wegen, maakt me niets uit. Kan best dat iemand dit tzt nog wel met veel geavanceerdere metingen ect zal gaan bewijzen of middels andere soorten testen en dan double blind onderzoek. Wel gaat het om dat moment van sterven, en dit ook bij elk dier. Ineens is `je bekende persoon of dier anders`..,en dan niet die paar bekende verschijnselen als geen reactie meer geven, de kleur die verandert, de ontkramping enz, maar je kan VOELEN en ZIEN dat er nu het`jasje of omhulsel´ nog resteert! Een ziel is iets onstoffelijks, en daarom voor nagenoeg alle mensen "niet waarneembaar", maar na toch wel aardig wat persoonlijke ervaring met dieren ( en enkele mensen) die ik verloor door de dood, dat hun ziel soms spontaan nog de aanwezigheid ging tonen. Nooit vervelend of bang makend hoor, maar op momenten dat je al juist niet meer denkt aan bv je overleden dier, toonde deze zijn aanwezigheid bv door geluiden vanuit de kattenbak (en waar beslist geen andere kat in zat!), of een voerbakje op aanrecht ging bewegen! (ook eronder gekeken en echt er zat geen ander diertje of soort vacuüm onder haha) Ook toen ik eens met 2 andere katten op bed TV zat te kijken, alles volkomen rustig voelde ik ineens overduidelijk een kat die kopjes gaf naast/aan me, en luid spinnend! De 2 andere katten lagen nog aan voeteneind samen en werden hier zelfs ff wakker door en gingen nota bene grommen en blazen! Heel bizar en ongeloofwaardig voor de meesten op GV hier misschien, maar dit is ook met ooggetuigen meerdere keren zo gebeurd. En nee: ik gebruik geen medicatie die die kan veroorzaken, ben psychisch heel stabiel, heb geen wanen etc ;)

Iedereen en alles heeft een ziel. Alles wat ontstaan is door Gods levensadem zal ooit weer naar hem terugkeren.

Echt wel! Hoe verklaar ja anders dat ze jouw zo goed aanvoelen? Als je eens niet lekker in je vel zit, komen ze gelijk bij je zitten. Ze voelen dus hebben ze een ziel.... Heb steun aan ze, zij nemen je puur zoals je bent, daar zou menig mens nog iets van kunnen leren!

Wat verstaat men onder de ziel? Men heeft nogal wat verschillende ideeen daarover. Ruw gezegd heeft, volgens mij, alles wat leeft bezieling.

Prediker 3: 19 en 20 (uit de bijbel)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100