Duidelijk uitleggen dat wordt een hele toer! ;-)

Het is iets nieuws in de psychologie, en wordt gebruikt als hulpmiddel bij groepstrainingen, psychotherapie, veranderingsprocessen in bedrijven en trainingen voor leidinggevenden etc.
Het komt een beetje "goeroe-achtig" op mij over.

Hier een korte samenvatting die goed leesbaar is:

Spiral Dynamics komt voort uit een theorie over 'levels of existence' van de Amerikaanse psycholoog prof. Clare Graves (1914–1986). Zijn twee belangrijkste publicaties verschenen in 1970 en 1974 in een tijdschrift voor humanistische psychologie en een blad over futurologie. Volgens Graves kunnen er acht opeenvolgende bestaansniveaus worden onderscheiden, elk met kenmerkende waarden, wereldbeelden en levensstijlen. Op het eerste niveau proberen mensen slechts te overleven. Op het tweede niveau voelen ze zich veilig binnen een etnische stam. Op het derde niveau laten ze anderen naar hun pijpen dansen. Op het vierde niveau onderwerpen ze zich aan strikte regels en vaak aan religieuze dogma's. Op het vijfde niveau denken ze rationeel, pragmatisch en prestatiegericht en willen ze hun materiële behoeften bevredigen. Op het zesde niveau willen ze in harmonie komen met hun innerlijke zelf, met andere mensen en met de natuur.

Veel meer te lezen op de link.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dit is wat wikipedia erover zegt:
"Spiral dynamics is een systeem om bewustzijnsniveaus in te delen. Het model is piramidaal of zo men wil spiraal. Hoe groter het bewustzijn hoe groter dat deel van de spiraal.
Deze indeling gaat in memen die alle de naam van een kleur dragen. De eerste en het laagste bewustzijnsniveau is de beige meme (puur overleven).
De hoogste is turquoise (sluit alles in).

Het model werd ontwikkeld door de Amerikaan Clare Graves en heeft zijn huidige vorm gekregen door Don Beck en Chris Cowan. Het is met geclaimd succes toegepast in Zuid-Afrika in het kader van de einde van de apartheid en kan onder meer gebruikt worden om de ontwikkelingen in Irak en Afghanistan te duiden.
Het vroegtijdig brengen van democratische principes kan verkeerd zijn in deze regio, aangezien het de endogene stap-voor-stap-ontwikkeling van het bestaande niveau naar het volgende in gevaar brengt.

Hoewel Spiral dynamics gebruik maakt van termen uit de memetica kan niet gesproken worden van een toepassing van de mementheorie van Richard Dawkins."