Is taalgebruik een grote factor in de conflicten op deze wereld?

Gij zult niet doden gij zult niet... enz. enz.Zullen is een toekomstig werkwoord, want we doen het nu wel.
Wie zegt dat we dat niet meer zullen doen kan wellicht in de toekomst kijken.
Heerlijk als dit waar is.
Waarom wordt ons dan voorgehouden alsof dit geboden zijn?
Door er een gebod/verbod van te maken hebben we wellicht menselijkerwijs de neiging om daar tegen in te gaan. Zouden we wellicht niet meer in staat zijn echt te lezen en klakkeloos de interpretatie van mensen te volgen die op die manier ons nuchtere verstand en leesvermogen aantasten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (9)

Nee. Het taalgebruik is niet de reden van de conflicten.

Het gros van de mensen leeft niet als een puber en zal niet iemand doden omdat hem verteld wordt niet te doden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Taalgebruik op de manier zoals jij hem schetst is geen factor denk ik.
Als het goed is leer je in je opvoeding dat je andere mensen geen pijn mag doen (fysiek of psych.)
Dat zijn waarden en normen en heeft niet zoveel met de geboden te maken (al komen die natuurlijk wel met elkaar overeen)
Dan zouden namelijk alle ongelovige mensen potentiele moordenaars zijn.

Tuurlijk heb je wel conflicten door verkeerde interpretatie. Ik denk dan vooral aan verschillende talen. Het is soms heel moeilijk om in een taal die niet je moedertaal is, jezelf duidelijk te maken (in alle nuances) Maar tegenwoordig zijn er genoeg mogelijkheden om dat probleem op te lossen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Tien Geboden is een goede leidraad voor gelovigen.
Er zal altijd tweestrijd blijven op deze aarde.
De taal in woord en geschrift kan wel zeker tot
conflicten leiden.
Een verkeerde interpretatie van het
gebezigde is 1 van de dingen die reactie,s etc kunnen uitlokken.
Enkele voorbeelden, politieke cartoons, haatmail, anonieme liefdesbrieven aan een partner van een gelukkig stel, uitspraken van politici, demonstranten, voetbalsupporters, opmerkingen om zinloos geweld te voorkomen/stoppen.
Dus spreken is zilver en zwijgen is goud. En weeg je woorden op een gouden schaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie het eerder zo, dat mensen hun geloof verkeerd begrijpen. de conflicten die daardoor ontstaan, komen eerder door het geloof wat ze verkeerd uitdragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
""Gij zult"" is geen toekomende tijd, maar een imperatief: een gebod. Hetgeen dus betekent: je mag het nooit en te nimmer doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Taalgebruik kan op den duur m.i. wel tot conflicten leiden.
De geschiedenis laat duidelijk zien,dat grote demagogen,zoals Adolf Hitler met zijn hysterische uitspraken, grote mensenmassa's (negatief) kunnen beïnvloeden (om ten strijde te trekken).

Een ander voorbeeld was de Britse premier Winston Churchill,die met zijn bezielende woorden de Britse natie wist te bewegen om tegen Nazi-Duitsland en de bondgenoten daarvan ten strijde te trekken.

Oorlogshitsers en demagogen zijn er in talloze variaties in de geschiedenis geweest.

Toegevoegd na 8 minuten:
In essentie was b.v. het nazisme óók een "geloof" ,met rigoreuze principes en geboden.

In die zin sluit deze uitleg zoals hierboven aan bij je vraagstelling denk ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Taalgebruik [en de wijze van communicatie] is zeker een factor voor het ontstaan van een conflict.

Daarbij licht het meestal niet aan degene die informatie deelt, maar aan hen die deze informatie tot zich neemt.

Zij 'vertalen' ahw de verkregen info naar eigen maatstaf [normen, waarden, dogma's, stigma's, enz] en zijn zich hiervan meestal niet bewust.
Zij 'horen' dan iets anders dan dat er werkelijk bedoeld wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit gaat niet over je toelichting, maar over je feitelijke vraag. In mijn optiek is communicatie, of sterker nog: een gebrek aan communicatie de oorzaak van conflicten op deze wereld.
Als men zijn gevoelens en emoties niet kan uiten met woorden, dan zal hij dat doen met daden. Het is dan een oerinstinct en zal met zijn gedrag het duidelijk proberen te maken. Zoals we dat ook deden toen we nog erg klein waren.

Hier ligt een oorzaak in scheidingen, 'probleem'-jeugd, maar ook groter en problemen tussen religies en hele volkeren.

Toegevoegd na 3 minuten:
Dus de onbekwaamheid om de emoties te verwoorden, vanwege een gebrek aan taalkundigheid of simpelweg omdat men de emoties niet kan uiten.
Hoeveel zijn er niet die niet kunnen huilen, of die niet kunnen zeggen dat ze boos zijn en alsmaar een vrolijke lach tonen. Hoeveel zijn er niet kwaad, terwijl ze eigenlijk verdrietig zijn en dat niet kunnen of durven te vertellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is een verschil tussen taal en regelgeving die in een taal zijn uitgedrukt.
De taal als communicatiemiddel, zowel verbaal als nonverbaal is volgens mij altijd de basis van een conflict. De taal is de uiting van de gedachten als bij verschil kan er strijd ontstaan met het doel elkaar te overtreffen.
Een helpend middel hierbij is het gebruik van het principe van "Geweldloze communicatie"welke in een gelijknamig boek van Marshall rosenberg wordt uitgelegd. In mijn beroep en voor mijzelf al erg vaak heel helpend geweest.