Na onze herfstvakantie gaan ik en andere leerlingen voor onze klas (atheneum-VWO) een profielwerkstuk maken over paranormale dingen(uitleg volgt):

Nou kan ik 't allemaal wel opzoeken op internetsites tuurlijk,maar we hadden nu al vandaag in de klas'een discussie over het dilemma,of het begrip "meditatie" óók onder paranormale dingen valt of niet.

Sommigen vonden van wél en anderen niet,maar wáár valt meditatie dan eig. onder?

Toegevoegd na 6 minuten:
het is voor het vak Anw (Algemene natuurwetenschappen...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Meditatie op zich is absoluut niet paranormaal. Meditatie is, heel simpel gezegd, namelijk niets meer dan zitten met gerichte aandacht. Het is dus een mentale oefening, niet een paranormale.

Meditatie kan wel door mensen die in paranormale zaken geloven gebruikt worden als *middel*, bijvoorbeeld om hun aandacht te richten op een 'geestenwereld' of in één of andere trance te raken. Maar dat maakt meditatie nog niet paranormaal. Zelf mediteer ik ook, en daarvoor hoef ik helemaal niet te geloven in metafysische onzin.

Vergelijk het met een sjamaan die een mes gebruikt als hij kruiden snijdtdie hem in een andere bewustzijnstoestand moeten brengen om contact te maken met geesten. Het mes is een middel voor iets paranormaals. Maar dat wil niet zeggen dat dat mes zélf paranormaal is, laat staan dat messen in het algemeen paranormaal zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Heldere uitleg. Goede vergelijking ook, van dat mes. +1.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een logische vergelijking bevat dit antwoord.
Hartelijk dank.

Andere antwoorden (5)

Paranormale waarnemingen zijn waarnemingen buiten onze waarnemingen van onze bekende zintuigen.
Meditatie is een techniek. lijkt me dus niet paranormaal.
Mediteren is een manier om innerlijke rust te krijgen en bepaalde inzichten, het geeft ontspanning van lichaam en geest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Plus voor een goede beschrijving. Inderdaad, zowel de techniek van meditatie als alle gevolgen ervan zijn heel gewoon (ook al zijn ze voor veel mensen onbekend). Heeft niets met het paranormale te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies!
Er zijn verschillende soorten van meditatie binnen diverse tradities. Meditatie is vooral bekend uit de Oosterse religieuze tradities, en met name uit het boeddhisme, waarin meditatie een essentiële methode is om de eigen geest te ontwikkelen. In het christendom is meditatie de beschouwing van een Bijbeltekst of een gebeurtenis uit het leven van Jezus. Sinds de Middeleeuwen wordt daarnaast als meditatie gezien de beschouwing van de natuur. In de 16e eeuw werd het doel van meditatie innerlijke organisatie, omgang met God, en toenemende dienstvaardigheid. Onder invloed van de Oosterse renaissance ontstond in de 20e eeuw hernieuwde belangstelling voor stilte, concentratie, en bewustzijnsverruiming.

Dat laatste woord zou mensen op het idee kunnen brengen dat meditatie misschien iets paranormaals zou kunnen worden.
Maar in principe is het dat niet.
Mediteren is eigenlijk alleen maar: stil zitten en je gedachten leeg maken. Daar is niets paranormaals aan.
Je kunt je bij de meditatie richten op een object, een kaarsvlam of een beeldje, maar ook op je eigen ademhaling.
Daar komt geen paranormaal verschijnsel aan te pas.

Laat je niet misleiden door de wazige beelden die je soms ziet als je op meditatie googled.

http://www.abc-van-meditatie.nl/beginnermeditatie/

http://home.wanadoo.nl/a.heer/Bh_meditatie.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meditatie is niet per definitie "stil zitten". Je kunt ook heel goed mediteren bijvoorbeeld tijdens een wandeling of tuinieren.
meditatie:het tot inzicht komen,rust :lijkt me niet onder het paranormale te vallen,komt goed tot zijn recht in bv yoga
13 jaar geleden
Het is een algemene techniek die zowel door paragnosten etc gebruikt wordt als door je leraar.
13 jaar geleden
meditatie is normaal