Waarom droom ik tijdens een meditatie?

Ik slaap niet, ik kan eruit stappen wanneer ik dat wil.
Maar de beelden die ik zie hebben precies hetzelfde effect en gevoel alsof ik droom.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.9K

Het beste antwoord

Het is het grote duistere gebied tussen de werkelijkheid en het onderbewuste.
Tijdens een meditatie geef je het lichaam rust en krijgt de geest wat meer ruimte, als het goed gaat wordt het lichaam steeds meer passief en de geest wordt steeds krachtiger.
Je fantasie en je onderbewustzijn nemen het nu over, op dit punt aangekomen is alles mogelijk, visioen achtig ervaringen, waar je zelf nog de leiding in hebt, beelden maar ook kleuren en geuren en vooral het gevoel er bij, het is als een soort dagdromen, maar dan veel sterker.
het lijkt me, dat je een aantal belangrijke zaken hebt losgelaten en deze ruimte opnieuw wordt ingevuld door deze nieuwe ervaringen.
De kaarten zijn opnieuw geschud, nu nog even afwachten wat er op tafel komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 Ed, ik moet de reactie opnieuw schrijven, ik zie dat hij niet is doorgekomen??? Ik heb sinds een paar dagen een nieuw diep inzicht over gedachten. Dat de gedachten er zijn om je aandacht te vragen, maar dat de gedachten meestal als niet leuk wordt beschouwd en men alles doet om ze te gaan verdrukken/vergeten. Zoals schoonmaken, wandelen, mediteren, bezig zijn... Ik heb ook het gevoel dat de ervaring vanochtend hiermee te maken heeft om me het beter te kunnen laten begrijpen. De droom zelf was nietszeggend en neutraal qua gevoel. Je hebt gelijk, die kaarten zullen vanzelf een beeld vormen op tafel. Bedankt voor je antwoord. (even een ctrl-c voor de zekerheid:-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo, ben net terug van zeevissen, we zitten net achter de duinen in Cadzand bad, vandaag en gisteren lukte het regelmatig niet een reactie te plaatsen, jij dus ook.
wat heb je nu los gelaten?
Want zo voelt het?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo uitgewaaid...

Andere antwoorden (2)

Het kan zijn dat je geest op het randje van inslapen komt tijdens je meditatie. Dan kan er hypnagogie optreden, waarbij er inderdaad droombeelden op kunnen treden terwijl je je daar bewust van bent.

Dit is niet ongebruikelijk als mensen gaan slapen, maar door de hele nacht slaap en dromen die tijdens de slaap optreden herinneren mensen zich die specifieke toestand meestal niet. Jij wel, omdat je niet gaat slapen, maar na je meditatie weer opstaat.

De droombeelden die optreden tijdens hypnagogie worden hypnagoge hallucinaties genoemd, en worden vaak beschreven als extreem levensechte droombeelden. Klinkt dat bekend?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is het dromen wat je doet of heeft t te maken met diepere vragen en antwoorden over dingen waar je overdag mee te maken hebt.
Hoewel het mij niet vaak overkomen is heb ik wel tijdens meditaties antwoorden gekregen op vragen die mij bezig hielden, en denk dan ook dat mediteren een manier is om contact te maken met je innerlijke zelf.