kan iemand mij vertellen hoe ik het beste een -eventueel- werkstuk kan maken over paranormale dingen voor school?

Toegevoegd na 18 minuten:
ik wil eventueel voor school een werkstuk maken over paranormale dingen en ik en anderen in de klas hebben daarover gesproken en willen dat ook 's een keer voorstellen aan de leraar.want het lijkt mij en enkele andere leerlingen hardstikke leuk en interessant om hierover een werkstuk te maken weet je.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Shht, je hebt het niet van mij hoor. Maar google eens naar "werkstuk paranormaal"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ok, hardstikke bedankt alvast gdanonym :-)

Antwoorden (7)

Ga naar de bibliotheek om informatie te verzamelen en maak daar een werkstuk van.
13 jaar geleden
Je kunt het best op google kijken onder het kopje paranormaal. Daar zul veel gezichtspunten vinden over paranormaliteit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wikipedia is een hele goede site.
Kijk of dit wat voor je is:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Paranormaal
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Paranormale waarnemingen zijn alle waarnemingen buiten de normale zintuigen om.
meer inf. www.rananatuurpark.nl
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel goed plan, en nog leuk en interessant ook!

Ik zal je een paar tips geven. Als je *alles* zou doen, zou je hier met gemak een paar maanden aan kunnen besteden. Da's niet handig. Dus lees mijn lijst door, haal eruit wat je interessant vindt, en vooral: schrap de rest. En bepaal per punt hoeveel tijd je eraan wilt besteden.

Goed. Het eerste dat je zou moeten doen is: je onderwerp bepalen. Waar ga je het over hebben?

"Paranormaal" is namelijk wel heel erg breed. Je kunt dat best als onderwerp nemen, maar er valt zoveel onder, dat je alles maar heel even kunt aanstippen. Diepgang bereik je niet, breedte wel. Je zult zelf moeten bepalen wat je liever wilt vertellen: wil je liever over heel veel dingen vertellen, maar per ding heel weinig vertellen, dan is "paranormaal" een goed onderwerp. Wil je liever meer diepgang, dan zul je één paranormaal iets moeten kiezen.

In dat laatste geval zou je kunnen zeggen: ik maak mijn werkstuk over het paranormale, en om het concreet te houden richt ik mij op telepathie. Of op pendelen, of geesten, of iets anders - dat is aan jou.

Even tussendoor: Ik zou in ieder niet het ouijabord of het glaasjedraaien uit je vorige vraag nemen. Zoals je bij die vraag hebt gezien, zijn die onderwerpen enorm controversieel. Je loopt het risico dat ouders gaan protesteren zodra ze ervan horen. En al zou je je werkstuk mogen maken, dan loop je het risico dat de discussies in de klas alleen maar gaan over of je je hier wel mee bezig zou mogen houden, en niet over de inhoud van je werkstuk.

Kies dus liever voor pendelen, telepathie, geesten, Char, Ogilvie, helderziendheid, telekinese - zoiets.

Dan de controverse. Je kunt onderzoeken waarom sommige mensen zo hardnekkig geloven dat paranormale effecten bestaan, en waarom andere mensen zo blijven volhouden dat die effecten niet bestaan.

Je zou bijvoorbeeld kunnen zeggen: stel dat paranormale effecten bestaan, hoe is het dan mogelijk dat de niet-gelovers dat niet accepteren? En natuurlijk andersom: stel dat paranormale effecten niet bestaan, hoe is het dan mogelijk dat gelovers er toch in blijven geloven?

Is er misschien een fundamenteel verschil tussen gelovers en niet-gelovers in hoe ze naar de wereld kijken?

(vervolg in reactie)
Cryofiel
13 jaar geleden
Begin klein,want het is een lastig onderwerp, en verwar paranormale zaken niet met spiritualiteit,want dat is totaal niet hetzelfde, want het paranormaal bevat een gevaarlijk duisteren kant.
Stel jezelf de vraag welk woord komt als eerst bij me op als ik denk aan de paranormale wereld?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naast de goeie tips wellicht nog een aanvulling: als je een beetje overzicht hebt en het terrein wat hebt afgebakend, kan een interview met iemand uit 'het vak'/die wereld misschien nog boeiende informatie opleveren.
Succes!
Hans