Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom willen we een liedje zo graag horen die ons juist aan verdrietige herinneringen of gedachten doet denken?

Je weet al dat je er verdrietig van gaat worden maar toch wil je het liedje graag luisteren.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
751

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

We voelen ons verdrietig en vaak weten we niet eens waar het verdriet vandaan komt.

o.a. Muziek [hetzij een aanraking, etc] is hiervoor een medium. Zoals boven aangegeven roept het herinneringen op. Deze herinneringen hebben een bepaalde trilling. Die zelfde trilling komt voor in het muziekstuk dat ons ontroerd en vaak tot huilen brengt.

Huilen is goed. Het is een uitlaatklep voor emotie en ruimt/lucht op.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

We vinden muziek vaak mooi of indrukwekkend, als het ons doet herinneren aan momenten, die indruk op ons hebben gemaakt. Dat kunnen mooie momenten zijn geweest, maar ook verdrietige momenten.

Muziek is op die manier verbonden met emotie. Het kan ons vrolijk maken, maar ook verdrietig, als het doet herinneren aan minder vrolijke momenten. Maar juist door die emoties kunnen we bepaalde muziek juist erg waarderen.
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Is het eigenlijk wel zo, dat we graag liedjes horen die ons aan verdrietige dingen doet denken? Zoals jij het stelt, lijkt het bijna een beetje of we graag verdrietig willen worden.

Eigenlijk denk ik dat het iets anders werkt.

- Of je bent in een "normale" stemming, en je hoort opeens een liedje op TV of radio, dat je herinnert aan verdrietige dingen, en dan word je dus ook verdrietig.
- Of je bent verdrietig, en je luistert naar een somber liedje, om daar troost in te vinden. En het is dan ook
mogelijk dat in hetgeen er wordt bezongen, je iets van
herkenning ziet. Dat troost altijd, omdat zo'n tekst je
het idee geeft, dat je niet de enige bent die verdrietig is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alle belevenissen worden opgeslagen in onze hersenen doch van het meeste zijn we in verloop van tijd niet meer bewust. Als we een mooi liedje van vroeger terug beluisteren komt de associatie die we daaraan verbonden hebben terug boven, alsook de emotie daaraan gekoppeld. Dit kan prettig of triestig zijn naargelang hetgeen we meemaakte.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je wilt eindelijk eens een keer over het verdriet kunnen huilen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Dit is iets persoonlijks en zal bij ieder mens verschillend zijn. Ik heb eigenlijk nooit dat ik graag een liedje wil horen die mij aan iets verdrietigs doet denken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een manier om verdrietige dingen te kunnen verwerken, en dat kan bij uitstek met muziek.
Het is dus een prima middel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is dus niet altijd zo. Ik herinner me van mijn moeder dat ze op oudere leeftijd geen klassieke muziek meer wilde horen, omdat dat bij haar teveel emoties opriep.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verdriet = emotie en veroorzaakt diepgang. Zonder verdriet zou het leven "vlak " zijn. Teveel verdriet is niet goed . Maar een verdrietig gevoel maakt dat je je emotionele "zelf " weer voelt . En dat is goed.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding