weet iemand een goede meditatie oefening of andere methode om meer naar je gevoe/je hart te luisteren?

Weet jij het antwoord?

/2500

Neem plaats op een stoel. Zet je voeten naast elkaar en leg je handen met de rug daarvan op je bovenbenen. Haal daarna bewust adem door met je neus in- en door je mond uit te ademen. Je zult merken dat je daardoor meer naar jouw binnenste luistert dan dat je primair reageert op externe prikkels.

www.vipassana.org Kost je even tien dagen om aan te leren, daarna levert het continu rendement.

Een speciale oefening ken ik niet. Maar ik kan je wel iets vertellen over wanneer je hart en je gevoel gaan spreken en je in staat bent om te kunnen gaan luisteren. Je hart en je gevoel spreken altijd. Maar doordat je gedachten hebt en je je hersenen laat kraken, overheerst je ratio. Alles wat je hart en je gevoel je vertelt, zal je driedubbel controleren met je denken. Die wint het altijd en wordt het een overwogen keuze/gedachte. De truc is nu om juist je ratio en je denken uit te schakelen. Dat is moeilijk maar kan met veel oefening lukken. Meditatie is inderdaad een methode. Dus belangrijk om via meditatie te leren is om je gedachten te stoppen. Beginners krijgen vaak de 1 gedachte methode aangeleerd. Het is hierbij al een hele verbetering om maar 1 gedachte te hebben ipv vele gedachten. Het volgen van je ademhaling is een methode. Of het volgen van je lichaam (van kruin naar voeten) is een andere. Als je stopt met denken, zal voor gevorderden het gevoel en het hart opeens hoorbaar worden. Kan je vele inzichten krijgen en vele wijsheden van het leven. --- Je kunt ook leren om de luisteren naar je lichaam. Als je bijvoorbeeld is echt niet wil (voor het gevoel en je hart) dan zal je lichaam protesteren. Je ratio heeft hier weinig invloed op. Zie het maar als je eigen innerlijke leugendetector. Als je rustig wordt, dan doe je precies zal je gevoel en je hart het je willen vertellen. Het is een andere methode.

Door te visualiseren wat je graag zou willen..dat kan door het op te schrijven en je op die tekst te concentreren als een soort van mantra..maar ook door een foto of tekening in gedachten te nemen en daar goed naar te blijven kijken.. gaat hem om beslissingen die je moet nemen dan maak je heel simpel ja/nee lijstjes..daar is niet direct een oefening voor nodig.. Ook ga ik vaak gewoon lekker op bed of de bank liggen en leg mijn handen op mijn buik ter hoogte van mijn navel.. adem dan naar mijn handen toe en concentreer me op mijn ademhaling..dan komen vaak vanzelf de juiste gevoelens en gedachten bovendrijven, alleen al door de rust die de oefening me geeft...

Een speciale methode om naar je innerlijk te leren luisteren bestaat er naar mijn weten niet. Maar ik weet wèl hoe je dat kunt leren. Je moet beginnen méér op je gevoel dan op je verstand te letten als je voor belangrijke keuzes staat. Wat zegt je gevoel je als je bijvoorbeeld op het punt staat een nieuwe woning te kopen. Wat voor gevoel krijg je door de mogelijk nieuwe buurt wandelend ten aanzien van die buurt. Krijg je een blij gevoel of..deprimeert die omgeving jou. Of begin je je wat minder zeker te voelen..of zelfs onzeker. Stel nog steeds even dat je enerzijds dat nieuwe huis wèl wilt kopen, maar dat je tòch je twijfels houdt. Ga dàn na welke verstandelijke argumenten je vòòr die koop hebt en welke ertégen. Vervolgens bekijk je wat je eigen gevoel met betrekking tot dit alles je zegt. Als de verstandelijke argumenten van vóór en tegen tot een standpunt zijn uitgegroeid, bekijk dàn hoe je gevoelens ten opzichte van dat standpunt zijn. Zijn die dezelfde en voel je je er goed bij..dat doe je het gewoon. Zijn je gevoelens daarintegen in strijd met de verstandelijke argumenten..dàn doe je het gewoon niet.. Heel belangrijk hierin is echter dat je wèl eerlijk tegenover jezelf kunt zijn. Stel jezelf bovengenoemde vragen en antwoord daar ook eerlijk op. Ga naar jezelf luisteren, probeer je gevoel keuzes te laten maken en denk niet teveel na. Groet, Ton

OSHO meditaties! Ga naar de bieb en bestel boek met cd erbij.

Zorg dat je innerlijk stil wordt. Dit kan door ontspanningsoefeningen te doen. Ëén hiervan is: Ga op de grond liggen. Je mag een matje en kussen gebruiken wanneer het je comfortabeler maakt. Begin met het luisteren naar je ademhaling. Door je neus in en door je mond uit. Ga in gedachte naar ieder onderdeel van je lichaam. Begin met je rechter voet. Span eerst je rechter voet aan en ontspan dan je rechtervoet. Doe dit 3 keer. Als laatste ontspan je je voet en ga dan naar je linker voet. zo werk je ieder lichaamsdeel af. Blijf tijdens deze oefening luisteren naar je ademhaling. Na deze oefeningen blijf je liggen en ontspan je je helemaal. Eventueel ga je je lichaamsdelen nog eens af en controleer je of er geen spanning in is terug gekomen. Is dat zo dan herhaal je de oefening voor dat lichaamsdeel nog een keer totdat je helemaal ontspannen bent. In deze situatie zal je geest ook ontspannen zijn. Luister dan wat je gevoel je wil vertellen. In het begin is deze oefening lastig. Iedere keer zal er weer een lichaamsdeel zijn die niet tot rust te krijgen is of je valt in slaap. Verwijt jezelf niets en probeer het een volgende dag weer opnieuw. Een ervaren iemand kan in één keer zijn/haar lichaam in een ontspannen houding brengen maar daarbij is ervaring wel een vereiste. Ik wens je veel succes.