Kun je ook iets positiefs zien in dementeren?

Ooit iets gelezen in een column wat aan dementeren toch een positieve draai kon geven. Ben vergeten wat dat was (... oei, nee toch he! ...), maar het was wel troostvol.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Het lijkt mij dat de angst voor de dood bij dementie
kan verdwijnen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

geen idee of dit is wat je bedoelde, maar aan het begin van dementie zie je vaak heel groot verdriet van de demente over alles wat ie aan het vergeten is. Dan kan het een grote opluchting zijn als die persoon daarna zo vergeetachtig is geworden dat ie ook vergeten is dat ie dement is.
Iemand vergeet vanalles, maar vergeet daardoor ook alle ellende die er geweest kan zijn, over het algemeen worden deze mesen een stuk vrediger.
Na de periode van verslechtering zijn degenen die lijden onder de dementie toch vooral degene die dichtbij de patient staan en niet de patient zelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
a hoor heel veel... Je mag afscheid nemen van oude overtuigingen en oude programma´s, is dat niet een groot geschenk?...
En dementeren heeft maar even een moeilijk moment, als je ertussen in zit, dus soms nog even wel en soms nog even niet kunt herinneren... Als je daar doorheen bent is er weer geen probleem, dus ik zie het als een zege...
Van mij mag dementie vandaag intreden bij mij, ik zal er blij mee zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind je antwoord inderdaad een beetje vreemd, heb je wel eens mensen meegemaakt in je omgeving die dementie hadden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ervaring met dementie hoor...
Grinnik: Ik zou zeggen dat ze alle slechte dingen die ik ooit gedaan heb ook weer vergeten zijn.
Vergeven en vergeten is bij hen letterlijk!

Daarnaast heb je genoeg aan 1 boek in de kast. Als je het uit hebt kun je weer opnieuw beginnen!

Maar even serieus: ik kan er eigenlijk geen positieve draai aangeven. Mijn oma was zwaar dementerend. Zelf had ze het misschien niet in de gaten, maar voor de omgeving was het heel erg zwaar.
Hoewel, zelf niet in de gaten... er zal ongetwijfeld een moment zijn dat je zelf in de gaten hebt dat je achteruit gaat, dat je dingen niet weet... dat bewustwordingsproces lijkt me echt vreselijk (maar ja, dat vergeet je daarna weer)...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alzheimers advantage : new friends every day
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iemand die dementerend is vergeet het kortetermijngeheugen te benutten. Hierdoor blijven alleen de leuke en minder leuke dingen uit het verleden over. Totdat ook dat verwaterd en er alleen nog maar leuke dingen uit de kinderjaren over blijven...

Heb dit gedurende een jaar of 10 van dichtbij mogen meemaken bij mijn oma...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Starbless, het kan ook zo gaan , dat alleen de minder leuke dingen overblijven. Voor de naaste omgeving is dat een niet te bevatten ramp. Als er van een heel leven alleen nog maar de ellende over is.
Ja, je kunt zelf je paaseieren verstoppen en dan gaan zoeken.
14 jaar geleden
Dementie is een antwoord van de natuur op de manier zoals wij met ouderen omgaan. Hierdoor vergeten ze hoe eenzaam ze eigenlijk zijn..

Dit zei Javier Guzman althans in 1 van zijn shows.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als mij dan iets moet gebeuren als ik oud ben laat mij dan maar in een rolstoel, denment wil ik niet, wat er ook voor voordeel aanzit.
het voordeel lijkt mij dat je nare dingen uit het verleden (verkrachting beroving begravenissen) allemaal niet meer weet.

x
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Wilma;

Ik heb mijn vader in vijf jaar tijd als gevolg van vasculaire dementie zien aftakelen tot een kasplantje. Het enige 'positieve' dat ik erin kon ontdekken is dat hij hoe langer hoe minder weet had van alledaagse zorgen en beslommeringen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat je op den duur niet meer weet dat je dement bent, wie je bent, wat je ging doen of wat dan ook. Er is ook geen angst voor de dood meer ..denk ik. Je hebt geen benul..

De mind draait nog slechts de herinneringen af als een oude film. En het is te hopen dat ie een beetje leuk was.