Waarom is kan iets dat een heel klein inzicht lijkt zulke grote reacties teweeg brengen? En is een grote stap soms kleiner dan je dacht en vice versa?

in je leven loop je soms tegen je donkere kanten op en drempels. je reageert dan heel hefitg, terwijl het achteraf, als het allemaal een plek heeft gekregen ineens zoiets kleins lijkt. Toch kan het in ontzettende ruzies ontaarden met iemand die je liefhebt, of frustrerend zijn, en lijkt het op dat moment onoverkomelijk hier nog uit te komen soms. Waar komen die heftige gevoelens en reacties vandaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een reactie 0.o,
Goeie vraag ik vind dat ook een vreemd iets :(... Helaas!!
Annswers
13 jaar geleden
Interessante vraag

Het beste antwoord

Sommige mensen hebben nog een klein kind in zich zitten. Dit kleine kind is een gevolg van gebeurtenissen uit het verleden waarin het kind is blijven hangen. Gebeurtenissen die voor het kind (toen) te moeilijk waren om mee om te gaan. Het kind heeft toen niet de durf of mogelijkheid gehad om verder te gaan en om verder te groeien naar volwassenheid. Soms is het kind ook tegengehouden hierin door anderen (eventueel de opvoeders).
De reactie die men kan hebben in bepaalde situaties komen soms een beetje kinderlijk over. Ook is men dan niet in staat om via normale communicatie dit te bestrijden, maar valt men terug in bepaald gedrag. Het gedrag is dat van het (innerlijk) kindje. Men is dan weer eventjes dat kindje in die moeilijke situatie. En voor het kindje is die situatie VEEL TE GROOT.
Als men achteraf weer terugkijkt op de situatie dan lijkt het weer erg klein te zijn. Want men kijkt weer als die volwassene die men nu is en niet meer als het kind van toen. Een volwassene die naar een kind kijkt ziet het geheel als heel klein. Dit is ook letterlijk omdat een volwassene natuurlijk groot is en een kind klein. Zo ook de gebeurtenissen...

Het innerlijk kindje is niet volgroeid en zit vast in de tijd van toen, en de emoties. Het heeft zich in al die jaren nog steeds niet kunnen ontwikkelen en de situaties van toen kunnen nog steeds niet goed afgehandeld worden. Ook dit na al die jaren nog niet.
Eigenlijk heeft er in het verleden een vorm van meervoudige persoonlijkheidsstoornis opgebouwd en is het kind blijven hangen, terwijl een andere IK wel is doorgegroeid en volwassen is geworden.
Maar als je in een zelfde situatie weer komt, dan is het kindje dan de andere IK die de overhand neemt. Inclusief de emoties en gedrag van toen.

wordt vervolgt in de reactie...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vervolg... Besef dat het kindje er is, is al een enorme stap. Besef dat het kindje in jezelf nog steeds veel angst kent, verdriet, boosheid en eventuele andere emoties is daaruit ook een vervolg. Ook het besef dat het kind nog niet bekwaam genoeg is in het leven en dus ook nog niet communicatief genoeg ontwikkelt is. Dit maakt het 'gedrag' verklaarbaar.
Het kind zal nu vrijgelaten moeten worden om te kunnen groeien. Het heeft opnieuw de troost nodig, de begrip en de steun. Met vooral de LIEFDE. Langzaam kan het kindje in je weer rustig worden en beter leren omgaan met die moeilijke situaties. Langzaam kan het kindje in je weer 1 worden met jezelf. Het kindje kan weer volwassen worden, maar jij kan weer een kindje worden met diezelfde speelsheid en jeugdigheid. Jullie (het kindje en jezelf) kunnen van elkaar leren... Het je het even moeilijk, misschien is het je innerlijk kindje die het moeilijk heeft. Vind je iets groot of juist erg klein, misschien door het oog van het kindje of jezelf als volwassene.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoe leer je dat kind weer te genieten zoals een kind hoort te genieten en zich kan laten gaan zonder zich wat aan te trekken van anderen, want de wetenschap is er wel doch ik loop in dat opzicht tegen een muur aan wanneer ik onrechtvaardigheid oid voel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
PRACHTIG verwoord Gdan!!! ++++++++++++++
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Forall... Daarin heeft Jeanette me helemaal in bijgestaan. Dus ik kan je vertellen wat ik weet, of je moet naar mijn docente toegaan. Die is daar echt een kei in... Goed je hebt dus kennelijk de eerste stap gezien en gezien dat er inderdaad een kindje in jou zit die nog niet verder heeft kunnen groeien en dat nog vast zit in de trauma's/situaties van vroeger.
Dan zullen we als eerste de 2e stap gaan doen. En dat is inzien hoe dat kindje zich voelt diep van binnen. Welke emoties ervaart het en door welke situaties zit dat kindje vast...
Alleen dan kan je gaan bepalen wat het kindje nu WERKELIJK nodig heeft en dat kan jij dat kindje gaan geven. Wat ik zelf heb gemerkt is dat IK dat kindje ook had verlaten. En die moeilijke situaties maar bleef ontwijken, waardoor ik ook dat kindje ontweek.
Totdat ik het kindje aandacht heb gegeven, heb meegehuild, heb gesteund en heb getroost. Ik was er voor dat kindje en het kindje is meer en meer rustiger geworden wanneer het in paniek was.
Dit alles natuurlijk in mijn hoofd en met visualisatie. Aangezien dat kindje ook IN me leeft.
Ik was zeg maar diegene die het kindje oprechte aandacht kon geven, ik was zijn vriend, zijn maatje en zijn voorbeeld. Maar uiteindelijk merkte ik ook dat hij dat voor mij was en ik weer van heb kan leren om die jeugdigheid terug te krijgen en de speelsheid.
We helpen elkaar, we zijn EEN en een eenheid. Hij is ik en ik ben hem. We delen in alles, zoals het verdriet, de pijn, maar ook de vreugde. het kindje in mij was 6-10 jaar oud. Enorm eenzaam en had veel verdriet.
Hoe ziet het kindje in jou eruit? --- @Wendy, dank je wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een citaat van Jeanette:
"
Ik lees in je mail dat je mij goed begrepen hebt over je innerlijke kindje en dat maakt mij blij! Kijk inderdaad naar het kindje zelf!
Dat ben jij! Kijk naar datgene hij nodig heeft, geef hem dat in liefde, overspoel hem met liefde!
Wat je relatie is met het kindje, jullie zijn één! En juist om die éénheid te voelen is het zo belangrijk dat je kijkt naar het innerlijk kindje, houd je van hem? vertel het hem, steeds weer en je zult je 'eigen' liefde voelen groeien, jij bent immers hem.
Laat het beste maatjes zijn want jullie kennen elkaar als geen ander! Zoek verder niet naar een 'relatie' tussen hem en jou, jij bent hem, hij is jou. Het is waar wat je schrijft, je hebt je innerlijke kindje nodig om je speelsheid te kunnen uiten. Probeer het steeds te voelen, het leeft in jou!
Dat allerkleinste gevoel in jou, is je innerlijke kindje!
Geef hem een liefdevolle knuffel van mij! Want hij is liefde, dat weet ik omdat jij liefde bent!
" Ik wordt weer even emotioneel als ik dit weer teruglees. Zo mooi geschreven.
Ik heb het alleen in mijn antwoord even over de liefde, maar dat is VEEL belangrijker!
Kristal
13 jaar geleden
Heel kwetsbaar en persoonlijk antwoord GD.
Fijn dat je dit zo verteld.
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je wel kristal!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb hier heel veel aan dank je wel... Ik ging die richting ook al op... Als iemand mij zou kunnen helpen jeanet te vinden zou ik diegene zeer erkentelijk zijn en anders komt ze wel op mijn pad...

Andere antwoorden (6)

Je zegt het zelf al: achteraf lijkt het zoiets kleins. Maar dat is nadat je die drempel overwonnen hebt.
Vanaf de bergtop lijkt de weg altijd minder moeilijk dan vanuit het dal.
En ik kan me zomaar voorstellen dat de angst om die drempel te nemen, of misschien zelfs de angst voor wat erachter ligt, wat te doen als die drempel het probleem niet meer is, je ook flink dwars kan zitten.
Als een ander dat niet ziet, als die alleen ziet 'jij wilt iets niet doen/toegeven/laten', dan vindt degen misschien dat jij er een drama van maakt, jij voelt je niet erkend in jouw tegenzin en/of angst (misschien ook omdat je die zelf niet eens onder ogen durft te zien of durft te erkennen), en hoppa: je praat langs elkaar heen en als het misgaat schreeuw je langs elkaar heen.
Ik roep: 'Ga toch eens dit-en-dit doen!' omdat ik niet weet waaròm dat voor jou nu nog een te grote stap is, en me dus niet goed kan voorstellen dat het op dat moment niet te doen is voor je, en jij denkt: 'Ja, ik zou het moeten kunnen maar ik kàn het niet!' en schreeuwt terug dat je dat niet wilt of niet nodig vindt of dat ik m'n kop moet houden en me er niet mee moet bemoeien, en dan heb je al heel snel heftig ruzie die helemaal niet gaat over wat nou het probleem is...
Communicatie blijft moeilijk, vooral het tussen de regels door lezen en het goed luisteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Na een tijdje kan je er afstand van nemen, en van een afstandje ziet alles er veel kleiner uit. In perspectief.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In je hele leven is het een kwestie van geven en nemen.
Alleen moet je nemen op het juiste moment.
Soms ben je niet altijd in goede doen.
Dan wordt het je effe teveel,en kan dat aan de andere kant een reactie uitlokken die je niet gewild hebt.
Maar innerlijk wil je dat helemaal niet.
Maar de andere kant,moet wel open staan voor jouw niet gemeende reactie.
En deze kunnen vergeven.
Als iedereen alles op zijn rij heeft.
En elke dag met een goed en tevreden gevoel van ,en naar huis gaat dan zal zoiets minder vaak voorkomen.
Maar helaas is niet altijd zo.
Niet alleen bij mij.
Maar bij iedereen wel een keer.
Want zo is nu eenmaal ons leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meestal zijn er meer spanningen die onderhuids blijven tot een (kleine) trigger de bom laat barsten.
Daarom is opkroppen zo gevaarlijk.
Misverstanden kunnen alleen opgeruimd worden door daar aandacht aan te schenken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer iets 'lijkt' dan is er ook een (onbewuste) verwachting. Ik , jij verwacht dat deze handeling een bepaalde uitwerking gaat hebben. Dit nu, en dat blijkt ook uit je toevoeging, kunnen we niet inschatten.

De mens leeft ahw vooruit, en terugkijkend komt inzicht en wijsheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neem de verantwoordelijkheid die je ten deel valt als mens, want in het 'kleine' ligt het 'grote' verborgen en..... in het 'grote' het 'kleine'.