wat is zweverig?

soms hoor je mensen praten over zweverig wat betreft spiritualiteit, wat voor de een zweverig is, is het niet voor de ander? wat maakt iets zweverig? en wat is zweverig eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
12.8K

Het beste antwoord

op het moment dat iemand gaat praten over wereldbeelden die je niet meer kunt volgen omdat ze te ver afliggen van je eigen wereldbeeld ervaar je dat als los van jouw wereld. En voor velen betekent dat los van de realiteit dus vinden ze iemand dan zweverig.

Mensen die zich heel erg bewust zijn van hun niet weten wat de werkelijkheid precies is staan vaak meer open voor beelden die ver afwijken van hun eigen beeld en noemen anderen minder snel zweverig. De meeste mensen nemen (werk)zekerheden aan, dingen waar ze vanuit gaan omdat ze anders niet verder kunnen.

Wel wordt makkelijk vergeten dat het aannames waren werk-zekerheden, aannames om mee te kunnen werken, en niet daadwerkelijk vastgestelde zekerheden.

We willen graag vastigheid, hebben behoefte aan een gevoel van zekerheid, dat we weten hoe het zit, dat geeft een gevoel van veiligheid. Deze wens is zo sterk dat we ons eigen ervaren van de wereld vaak zien als hoe het is, terwijl we soms wel weten dat dat niet zo is, je ziet bijvoorbeeld alleen de weerkaatsing van het licht niet het object zelf. Toch ga je ervan uit dat je het object ziet.

Vaak staat men wel open voor een bepaalde afwijking van hun beeld maar het moet te behappen blijven.
Mensen die gevoelig zijn voor autoriteit willen wel meer marge inbouwen voor afwijkende beelden die komen van mensen die zij als autoriteit zien.

Maar zweverig is dus dat beeld dat je niet wenst te accepteren als een mogelijkheid van werkelijk zijnde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

In mijn beleving is iemand zweverig als hij niet meer met beide benen in de realiteit staat, maar zijn hele leven vanuit een 'zweverige' toestand in het spirituele begeeft.

Niet iedere spirituele persoon is zweverig en niet iedere zwever is spiritueel.

Ik vind dat 'spiritualiteit' pas in balans kan zijn als je ook met beide poten in de klein staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
spiritualiteit is het bezig zijn met de zin van het leven, het proberen dieper te kijken dan alleen het oppervlak.

zweverig zijn is het geloof in zaken waarvan het bestaan niet aangetoond kan worden, zoals geesten, gidsen, kabouters, elfjes, beschermengelen en ga zo maar door.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik meen dat hier op gv toch wel is aangetoond dat gidsen en beschermengelen geaccepteerd worden en als zodanig serieus genomen. Ik kan me wel indenken dat sommigen, waaronder jij, er anders over denken. En dat is ook prima hoor. Maar niet geloven associeren met zweverig vind ik kort door de bocht.
Eigenlijk is iedereen die niet stevig met de beide benen op de grond staat in meerdere of mindere mate zweverig.

Zweverig is een beetje een term geworden waarmee je ‘anderen’ als fantasten en malloten kunt wegzetten, wat jammer is, want een beetje zweverigheid is niet verkeerd op zijn tijd. Als je maar ergens enigszins verankerd ligt is er niets mis mee.
13 jaar geleden
Zweverig is wanneer mensen het 'ergens' over hebben, maar niet de juiste woorden gebruiken waardoor de boodschap tussen de zender en ontvanger blijft hangen.

De boodschap komt 'half' over, waardoor de ontvanger de ontbrekende informatie zelf moet invullen.

Een 'zweverige' boodschap is daarom ook slechts half-waar.

Wanneer een ontvanger van een zweverige boodschap deze boodschap zelf ook nog wil overbrengen, kan dit alleen nog maar verergeren. Dit komt inderdaad vaak voor wanneer er over spiritualiteit gesproken wordt. Mensen weten niet precies (weten slechts halve waarheden) waar ze het over hebben, gebruiken onduidelijke woorden.. de ontvanger wil het wel begrijpen, maar komt er 'net' niet aan.
Heel mysterieus, maar niet nuttig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij betekent zweverig als een persoon zich te veel door het spirituele laat leiden , en daarmee zijn/ haar gezond verstand deels uitschakelt.

Zweverig betekent volgens mij ook dat iemand niet kritisch is over zijn/ haar eigen uitspraken en belevingen . Zelf- kritisch en zelf - corrigerend zijn is een heel belangrijke menselijke eigenschap.

Zelfs als je de ongelofelijkste waarnemingen en ervaringen hebt meegemaakt, blijf toch met je benen op de grond staan. Het spirituele is ongrijpbaar en ligt ook niet vast . Je leven vastpinnen op ongrijpbare feiten is een onverstandige keuze.

Je kan je echter door spirituele ingevingen ook laten inspireren . Dan laat je je influisteren waarna je rationeel met de informatie omgaat. Dan is het niet zweverig , spiritualiteit te ervaren in je leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een vriend van mij zei eens heel lang geleden, je hebt TaiChi en je hebt zweverige TaiChi.
Met de 'normale' TaiChi bedoelde hij dat het een vechtvorm is welke je alleen heel langzaam uitvoert. Maar dat alle martial arts technieken erin zitten.

Met de zweverige TaiChi bedoeld hij die rare ideeën dat je de levensenergie ontwikkeld en dat je met rare oefeningen tussen de bomen moet gaan staan.

Hij komt van de harde vechtkunst af (wushu) en TaiChi wordt eigenlijk als de zachte vechtkunst beschouwd. Maar juist die levensenergie is de basis van de TaiChi. Het oefenen tussen de bomen is gebruik makend van die levensenergie die ook in de bomen sterk aanwezig is.

Ik denk dat zweverig alles is wat men niet kan begrijpen. Voor de een is het wat anders als voor de ander. Als leek is het raar om mensen in tussen de planten zien te bewegen. En dan bewegen ze ook nog eens heel gracieus alsof men op wolken loopt. Men zweeft...

Voor de een is het een geloof en voor de ander is het een waarheid welke in zijn leven is. Voor weer een ander is het helemaal niets en is er niets.

Kijk eens naar het filmpje vanaf 3:30. Dan zie je wat men zweverig vindt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zweverig zijn de mensen die onrealistisch om gaan, met niet te bewijzen spirituele feiten en gebeurtenissen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zweverig is naar mijn mening als je te veel met je hoofd in de wolken leeft en het hier en nu vergeet. Als je om al je vragen die je hebt, gaat pendelen, voor alle situaties in je leven een antwoord van een paragnost nodig hebt.
Ik pendel zelf ook, ben NEI-practitioner en weet dat er meer is dan wij zien. Toch ben ik nuchter en sta ik meestal met beide benen op de grond. Daarom noem ik mijzelf geen zweverig type.
Veel vragen los ik zelf op door er goed over na te denken, anderen hun (persoonlijke) mening te vragen en mijn ervaring in het leven te gebruiken.
In mijn ogen is iemand dus zweverig als je niets meer zelf kunt bedenken en overal je glazen bol voor nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgens mij is het fijn om een beetje van alles te zijn.
idd alles in harmonie met elkaar,
een beetje zweverig op zijn tijd is heerlijk, lijkt mij dat iedereen dat nodig heeft op zijn tijd.
maar ik vind dat je (niemand) niet zwart/wit moet staren vanuit één positie maar de dingen van alle kanten te bekijken en dan pas een oordeel te vellen, zo krijg je completere plaatjes...
een nuchtere fantasie look...
en geef iedereen/alles een kans, sta open voor de zweverige meningen en voor de sceptische enzovoort, alles bij elkaar optellen en je ziet het van alle kanten...
zo ben je een fijn persoon voor iedereen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn mensen die zo opgaan in hun diepe spirituele ervaringen, zodat ze zich gaan afzonderen van andere mensen, of daar op neer kijken.
Zij verliezen de mogelijkheid om zich te aarden, en houden hun ervaringen dicht bij zich, zonder dat te willen delen.
Zij zullen ondanks hun diepgaande ervaringen, arm sterven, omdat zij niet beseft hebben dat alles en iedereen met elkaar verbonden is.
Daarom is het belangrijk om te blijven aarden, en je bewust te zijn van iedereen om je heen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zweverig is je geloof uiten in pseudowetenschappelijke en onwetenschappelijke zaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
spiritualiteit is eigenlijk gewoon leven volgens de natuur .
Mensen die zweverig doen doen een beetje overdreven over spiritualiteit.